mandag 18. juli 2016

Syltetøy av villbringebær!

Nam, nam syltetøy av villbringebær er bare helt nydelig.
Her har jeg brukt min mors gamle oppskrift.


Først koker jeg bringebærene forsiktig opp, tilsetter ikke noe vann eller annet enn bare bringebærene i kjelen
 


Når bringebærene koker, tar jeg kjelen av platen og rører inn sukker - 400  gram pr kg.
"Viktig å røre bare en vei hele tiden for da blir syltetøyet stivere" sa min mor.
Barna mine mobber meg litt for dette, men det gjør da ingen ting å røre bare en vei. om det er overtro eller ei........
 


I dag øste jeg syltetøyet over i små beger, for jeg skal fryse det ned. Da smaker syltetøyet helt som nykokt når jeg tar det fram igjen.
Men vanligvis tar jeg syltetøyet på glass. Når jeg rører sukkeret i etter å ha tatt kjelen av platen, er det ikke helt varmt lenger, så jeg pleier å bruke små glass (ikke norgesglass), fyller de helt opp med syltetøy og heller smeltet syltevoks over når alt har blitt helt nedkjølt. Glassene blir like holdbare som om jeg hermetiserer de. Oppbevares i kjølig kjeller.



Lykke til hvis dere vil prøve en gammeldags oppskrift
- med "moderne" eller gammeldags oppbevaringsmåte!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar