søndag 23. april 2017

Storkoser meg i hagen.

Slapper litt av i kveld etter syv lange dager i hagen.
Jeg kjenner på kroppen at det har vært veldig mange muskler i arbeid - egentlig en veldig god følelse.
Uken startet med nordavind fra elle kanter, skikkelig "Hagesus"  og kaldt og surt, bare å kle godt på seg. Men vi har fort gjort mye, jeg alene og noe sammen med min mann.
Vi startet med å ta ned noen store trær som mannen min fullførte arbeidet med rydding og kløving. Han har satt resten av tidligpoteter, sådd plen, freset opp den store grønnsakshagen  og gjort unna mye oppryddingsjobber mm.
Jeg elsker litt nye prosjekter  og litt grovarbeid, så jeg gikk løs på et område som ligger i fortsettelsen av plenen vår. Her var det igjengrodd med bringebær, mellom et halvt og et mål. Dette har jeg klippet ned, brukt trådklipper med sag på, begynt å rake det rent for gress og bringebær, ikke ferdig.
Det viste seg at her har jordrottene bosatt seg og kost seg, slik at jeg tror mye av bringebær-røttene bare kan nappes opp.
Så nå blir en del av dette plen - håper jeg!
Rotteskremmere er innkjøpt og fordelt ut på området.
Jeg har også ryddet en del bed og drivbenker og grønnsakshage er klargjort.

 
Mens vi jobber i løpet av uka, er det stadig fler og fler blomster som dukker fram.
Her er det primula som står i full blomst
 
 
Her er jordet før jeg har fjernet alle bringebær (over).
Slik ser det ut når det er klippet og raket (under)


 
Mye å ta tak i.

 
Godt for alt som er blitt ferdig.

 
Så har jeg prøvd meg med formklipping av Tuja.
Her skal det bli tre runde kuler etter hvert - bare jeg er litt tålmodig!

 
Flere rotteskremmere er satt ut på nyklippet område,
Disse har veldig god effekt, vi har testet de ut tidligere.

 
Det gir en god følelse av å ha fått gjort veldig mye på en uke
ved å ta dette tilbakeblikket på uka som har gått.

 

8 kommentarer:

  1. Hei. Skal si dere har vært flinke å stått på. Det er mye som skal gjøres nå om våren. Får håpe at rotteskremmerene hjelper. Ikke greit med rotter. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig mye som må gjøres om våren, men jeg synes ofte det er morsomst med litt nye prosjekter, ofte blir det mer enn vi rekker.
      Rotteskremmere virker! Ønsker deg noen fine, varme dager i hagen videre utover i uka!

      Slett
  2. Gøy med nye prosjekter og primulaen din var nydelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Primula har det vært mye av på vår eiendom, min far solgte planter og avskårne primula-blomster på torget da jeg var liten.

      Slett
  3. Oi, så mye dere har fått gjort! Håper rotteskremmerene virker, jeg har to katter som tar rotter og mus å de gjør en god jobb:) Ha fine hagedager fremover

    SvarSlett
  4. Ble veldig synlig for meg også at vi hadde gjort mye på en uke - godt å få oppsummert litt. Det er lettere å ha rotteskremmere enn katter, selv om de er veldig effektive. Kos deg med hagearbeid fremover du også!

    SvarSlett
  5. The place looks good. You have accomplished a lot in one week. Is Einar's mower working yet? Terry

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Terry, the mower is working every day now.

      Slett