fredag 18. august 2017

Pyntekorg, veldig grei å ha i hagen.

Jeg sådde mine første pyntekorg i fjor. De var hyggelige blomster for de blomstret helt til frostnettene kom i oktober. De var høye, men de sto støtt som et fjell i kraftig vind.
Selvfølgelig tok jeg frø av dem og sådde på nytt i år.

Jeg "ommøblerte" litt i bedet for å spre de som blomstret samtidig og prøvde å få de laveste foran.
Derfor plantet jeg pyntekork bakerst.
Etter hvert så jeg at det spiret en hel del pyntekork der de sto i fjor sommer. lot de vokse opp.

Oppdagelsen min er at : De selvspirede er kraftigere og alle fargene er kommet igjen.
                                       De jeg hadde sådd er litt spinklere, men har større blomst. De er i hovedsak
                                       blitt rosa med unntak av en hvit.




14 kommentarer:

  1. Rosenskära är nog en av de ljuvligaste sommarblomster man kan så, finns också som perenna. Jag håller inte på med frön särskilt mycket, har varken ljus eller plats för detta men om jag skulle så något så skulle rosenskära vara självklar.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har blitt veldig glad i Pyntekorg. Kommer nok til å så de hvert eneste år - er så fint at de blomstrer langt utover høsten!
      Ha en fin dag Gunilla!
      Turid

      Slett
  2. Så vakre de er! Flott at de sår seg selv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg synes de er nydelige og fargerike, greie blomster.
      Ønsker deg en fin dag!
      Turid

      Slett
  3. Hei Turid. Flotte pyntekorg. Mine må jeg ha i krukker. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant. Jeg er heldig som har masse plass og kan ha disse mange steder.
      Fin dag til deg også Hanne-Lise!
      Turid

      Slett
  4. Hej Turid!
    Sådde dem för första gången förra året, men de blev en besvikelse, långa rangliga, men vackra blommor. De har självsått sig, så i år finns de lite överallt. De ser kraftigare ut nu, men har inte börjat blomma ännu.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir akkurat det samme som her Marika, men her begynte de første å blomstre tidlig for jeg hadde sådd de inne. De som har sådd seg selv begynte også å blomstre ganske tidlig.
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  5. Pyntekorg er nydelige!! Jeg tok også frø fra mine egne i fjor og har plantet de "alle steder" ble litt mye - men er jo gøy da.
    Jeg klippet en del av de for å få de mer lubne....men bakdelen med det er at de blomstrer senere...
    Ha en fin fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. De er kjempefine, vet de kan klippes, men de tåler vinden godt, så jeg tror ikke jeg skal klippe så mye. Det spørs om ikke jeg vil ha de flere steder neste år. I år har de vært i samme bedet.
      Ha en fin dag Janne!
      Turid

      Slett
  6. Jeg har vært så nøye med å klippe av de avblomstrede blomstene på pyntekorgene mine tidligere, at jeg har aldri opplevd at de har spredd seg selv. Gjett om jeg skal spare noen til å frø seg i høst! Det er så takknemlig med pyntekorg. De er både store og samtidig så grasiøse med sine florlette blader og nydelige blomster. Takk for tipset og riktig god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg klipper også av de avblomstrede blomstene, men jeg har tydeligvis glemt noen, sikkert mot slutten av sesongen - og det var nok til at de kom så fint igjen.
      Ha en fin dag Gerd Ellen!
      Turid

      Slett
  7. De er nydelige. Jeg har pyntekorg for første gang i år og de ser ut til å stortrives. Og jeg har fått skikkelig sansen for dem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Det samme her. Jeg hadde de for første gang i fjor.
      Ønsker deg en fin dag!
      Turid

      Slett