torsdag 11. januar 2018

Barndomsminner.

På min leting etter materialer til juledekorasjoner, ser jeg at med stor glede at takløken er i full fart med å formere seg på fjellet rett ved huset vårt.
Disse utryddet jeg fullstendig som lita jente og siden har de vært borte inntil de så smått begynte  å komme tilbake for en 4-5 år siden. Utrolig og veldig godt å se.

Hvordan klarer et 5-6 års gammelt barn  å utrydde alle vårløkene på et stort område?
Jeg vokste opp her jeg bor nå. Det var den gang som nå litt avstand til naboene og jeg lekte en del alene og utviklet stor fantasi i årene fram mot skolestart.

Foreldrene mine dyrket grønsaker og blomster-planter som de solgte på torget. Jeg måtte være med på torget en del ganger og fikk et godt kjennskap  til yrke som torgselger.
Dette tok jeg med meg inn i rolleleken jeg hadde her hjemme alene.

Nå forstår dere kanskje hvorfor takløken ble utryddet?
Jeg lette rundt i naturen etter vekster som kunne være både frukt, grønsaker og blomster i min torg-vogn.
Takløken ble en populær vekst, den kunne være både salat, kål og annet.
Grønnsakene måtte jo være ferske hver gang jeg "sto på torget" og det ble mindre og mindre takløk i fjellsiden.

Nå er de tilbake og de er vakre!
Jeg skal vise de til barnebarna, men tror ikke de skal få fjerne dem.





14 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Vilket fint minne, jag fick följa med min farmor till torget, hon sålde både blommor och bär, och lite grönsaker. Det var trevligt att få följa med, även om det blev tidig uppstigning. Delade på min taklök i somras, tänkte den skulle bre ut sig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at du også har opplevt det å være torgselger Marika, da har felles barndomsminner.
      Håper du får mange takløk. Jeg tør ikke begynne å flytte de ned i hagen ennå, de får spre seg litt til på fjellet.

      Slett
  2. Förstår att du blev glad över taklökens återkomst. Ibland räcker det att trycka på rätt knapp, i det här fallet åsynen av taklök, så ramlar minnena in. En fin historia att berätta för barnbarnen, deras liv är så annorlunda på många sätt än när vi själva växte upp. Själv är jag förtjust i taklök och har odlat den i olika varianter ända sedan jag började med trädgård.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt med barndomsminner.
      Barnebarna blir fortalt mye og får også mange fine barndomsminner håper jeg.
      Ha en fin helg Gunilla.

      Slett
  3. Så fint at takløken har kommet tilbake, Turid! Du lekte nok mye der og de fikk sikkert røttene ødelagt. Jeg er veldig glad i takløk, og i sommer kjøpte jeg mange nye. Håper de kommer igjen.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tok nok opp både takløk og røtter, det var jo så mange av dem.
      Jeg skal flytte noen ned i hagen etterhvert. Håper dine kommer igjen og blir fine.
      Ha en fin helg Marit.

      Slett
  4. Ja, unger vil jo gjerne gjøre leken så ekte som mulig :-)
    Flott at de kom tilbake!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har mange gode barndomsminner og er fortsatt veldig glad i takløk, men på en litt annen måte.
      Ha en fin helg.

      Slett
  5. Hei!
    Takløk er en vakker plante. Morsomt at den dukker opp igjen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal nok snart flytte noen ned i hagen og se om de trives der også.
      Ha en fin helg Anne!

      Slett
  6. Hei Turid. For et flott minne. Takløk er flott, særlig når det blir store tuer. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt med minner og flott med takløk.
      Ønsker deg en riktig god helg og at du snart er i farta igjen.

      Slett
  7. Bellissimi e super robusti! La pianta ideale per i tuoi usi :)

    Buona Domenica!

    SvarSlett
  8. Thank you !
    Hope you will have a lovely week!
    Turid

    SvarSlett