torsdag 15. februar 2018

Et lite hus med flere bruksområder.

Historien om "Sjulet"
Dette er et lite hus på eiendommen vår. Hvor gammelt det er vet jeg ikke. Det sto her da min farmor kjøpte her for 102 år siden.
Den gangen hadde min farmor bryggepanne i den store peisen som er der.
Samtidig ble det også brukt som en liten sommerstue for gjesten som bodde her på sommerstid.
Da mine foreldre styrte her og jeg vokste opp, ble vinduet blendet og huset ble brukt som vedskjul.
Etter at vi overtok og en av våre sønner kjøpte trommesett, pusset vi opp vedskjulet. Vi satte inn igjen vinduet og erstattet den gamle døren med dobbel glassdør.
Gutten vokste og trommene ble solgt.
Da ble dette ei ute-stue med et nytt stort gulv på utsiden. Fungerte slik i mange år.
Vi bygget større veranda og verandastue på huset og skjulet ble brukt som overnattings-sted for gjester.
Det har også fungert som møbel-lager når sønner bytter boliger.

For to år siden, fant jeg ut at dette huset måtte da være et ypperlig sted for vinterlagring av blomster.
I høst og fram til 1 februar har det vært lager, men nå inntar plantene huset igjen.
I vår skal alle fuchsia få lov å stå der sammen med en del Afrika liljer. Så får jeg se om det blir noe mer etter hvert.

Veldig kjekt med et slikt hus!




Jeg laget et innlegg om dette stedet i juli 2017 under navnet Hagerom


Sommer (over) og vår 2018 (under).


Kjelleren skal tømmes. 
Som vanlig bæres mesteparten opp i verandastua.



Dette er de første vårtegnene hos meg!

22 kommentarer:

  1. Hei Turid. Ikke dumt å ha et sånn hus til å overvintre i. Jeg bruker hagestua. Der er det frostfritt, og jeg har litt varme på. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir vel det vi også gjør, brukes til så mye. Vi har også varme på.
      Håper du får en fin helg Hanne-Lise.

      Slett
  2. Kjekt å ha et sånt sted til å oppbevare planter og møbler. Koselig både inne og ute. God helg, Turid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Marit.
      Håper du også får en fin helg uten for mye tilførsel av snø.
      Turid

      Slett
  3. Huset er rigtigt fint, ja yndigt, faktisk :) Og kan anvendes til mange ting, som så også har været tilfældet i tidens løb.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huset er lite, men nyttig for oss.
      Ha en fin helg.
      Turid

      Slett
  4. Det var en trevlig historia om det lilla huset som har gjort nytta för hela släkten men utifrån olika behov som funnits under historiens gång. Ett vackert litet hus att bevara och värna om.

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla, det er et trivelig lite hus som er veldig kjekt å ha.
      Ønsker deg en fin helg!
      Turid

      Slett
  5. Så koselig med et sånt hus! Og så gøy med alt det har vært brukt til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nyttehus og kosehus. det som er smart er at når det blåser vind fra sør - som det gjør mye på sommeren - så er det lunt på gulvet utenfor huset.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  6. Et nydelig lite hus med sjel. Og kjekt at det kan være til glede og i bruk til alle årstider :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Ja ekstra plass kommer alltid godt med.
      Ønsker deg en fortsatt god helg!Turid

      Slett
  7. Hej Turid!
    Ett sött litet hus, bra att ha för vinterförvaring.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Ja vinterlagringsplass får vi ikke nok av.
      Ha fortsatt fin helg.
      Turid

      Slett
  8. Hei Turid

    Så fint å ha et så allsidig hus. Det så veldig koselig ut der. Godt å ha et sted å samle plantene før de skal ut. Så frodig og fin pelargoniasamling du har.

    Ha en fin kveld!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det.
      I høst klippet jeg ned alle pelargoniene mine. De har stått i kjelleren med vekstlys på dagtid. De har aldri vært så frodige og grønne tidligere år. Spennede og se om de blir finere i år.
      Denne uka har vi vært på vinterferie med snø, ski og barnebarn - nå blir det en uke med oppstart på såing og alle planter opp.
      Ønsker deg en fin uke Marianne.

      Slett
  9. Hej Turid
    Sikken et fint lille hus og en fin historie bl.a. med sønnen, der spillede trommer derude :)
    Ha det godt.
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Lisbeth, kan du se for deg en gutt på 15 år med nytt stort trommesett? Greit å få han over i et eget lite hus. Så har vi hatt masse glede av huset til mye annet etterpå.
      Ønsker deg en fin ny uke!

      Slett
  10. Hvilket flott hus:)
    Vakkert og praktisk på samme tid.
    Fin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig. Vi opplever det som hyggelig om sommeren og praktisk resten av året.
      Ønsker deg fortsatt fin uke.

      Slett
  11. Så herlige vårtegn og flott ekstra hus:)
    Nå har jeg lagt til hvordan jeg lager ruccolapesto, i siste innlegg:)
    Ha en fin uke og kle deg godt i sibirkulden.

    SvarSlett
  12. Våren ligger foran heldigvis og håper ikke det varer for lenge før vi ser flere vårtegn.Gleder meg til å lage ruccola pesto. Takk skal du ha !
    Ønsker deg også god uke, jeg velger inne-aktiviteter denne uka.

    SvarSlett