onsdag 18. april 2018

Utvidelse av hagenområde.

Vi har en stor plen på nordsiden av huset vårt. Ovenfor den er det et stort område med gress, ville bringebær, bjørnebær og osper som popper opp hele tiden. Med andre ord et "villniss" område.
Langs kantene mot skog og fjell, både på øst- og vestsiden, er det heller ikke pent.
Da jeg var liten var dette et jorde og eplehage.
Nå ønsker jeg å rydde opp og ta tilbake noe av arealet til litt mer hage-lignende område.
Dette er mitt prosjekt, min mann ser andre oppgaver som viktigere, men jeg får hjelp til de tyngste tingene.
Derfor blir dette et langtidsprosjekt. Jeg har også en hel del andre oppgaver som skal gjøres - stelle hagen og grønsakshagen.

Nå har jeg begynt på vest-siden.
I første omgang er det rydding av småtrær som spretter opp, ta ned store tørre greiner på en gammel eik. Så skal det ned 7 gran-trær og knipper med rogn og hassel..

Dette skal ryddes vekk og så har jeg tenkt å rake område slik at jeg kan slå gress med trådklipper.

Videre har jeg tenkt et stort bed med store stauder, kanskje begynne med noen og så utvide bedet etter hvert. Et "fleksibelt blomsterbed - høres ikke det lurt ut?




Slik så området ut før vi startet opp


Starten var i begynnelsen av april.
Begynte med den gamle eika på fjellet med tørre grener som hang ned,
etter først å ha brukt lang tid på å fjerne alt småkrattet. Så falt også to "små"graner



I går fortsatte jeg arbeidet.
To store graner og hassel- og rogne-kratt forsvant.
Tok alle kvistene i kompostkverna, skar opp gran i lengder klare for kløving




Dette bildet er tatt før lunsj i går (over)
Under sees området ferdig ryddet i går kveld.
Nå gjenstår raking og finpuss av området.



Under sees område før til venstre og etter til høyre


 Arbeidet med å gjøre dette om til ved, overlater jeg til mannen.
Nå går jeg ned i hagen og fortsetter arbeidet der.
Deilig med vår!


14 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Vad fint det blev, och du är duktig, ser ut som en riktig skogshuggare.
    Skall bli trevligt att se fortsättningen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Marika. Jeg elsker slikt arbeid.
      Det blir nok ikke så mye planting i år, jeg skal dele når dey skjer noe.
      Ha en fin avslutning på denne uka!

      Slett
  2. Imponerende arbeide og utrustning, Turid! Skogen tar for over hvis en ikke passer på. Jeg har flere sånne områder her også som bør ryddes. Enn så lenge er det kun en liten bar grønn flekk her. Snøen tar tid å smelte på mine kanter, men det går fremover.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er viktig med godt verneutstyr vet du Marit.
      Så fint at det har blitt et grønt område hos deg, da blir det snart mange flere.
      Ha en fin avslutning på denne uka!

      Slett
  3. Hei Turid.
    Ja, skogen tar lett over hvis en ikke passer på. Heldig er du som kan utvide hagen. Jeg må nok klare meg med den jeg har. Fin onsdag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jorder gror fort igjen hvis man slutter å dyrke der ja.
      Ja jeg har mer enn nok med plass for utvidelser, men må hele tiden tenke på at det skal holdes pent.
      Ha fortsatt fin uke Hanne-Lise!

      Slett
  4. Bra att du låter det ta lite tid för man kan lätt tröttna på stora projekt under vägen annars. Det kommer säkert att bli en jättefin utvidgning med skogen och berget bakom.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg elsker slik "nybrotts"- arbeid. Men det er tungt og jeg har mye annet som må gjøres, så det må bli litt over tid.
      Ja jeg håper jeg kan plante litt mot fjellet.
      Ha det fint Helene.

      Slett
  5. Som dere jobber! Blir helt sikkert bra :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja med stor innsats, håper jeg det blir fint etter hvert.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Det bliver fint! Tænk, pludselig at have et stort, nyt stykke havejord :-) God fornøjelse med tilplantningen!
    Kh Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Nana.
      Havejord er det nok ikke enda. Det har vært igjengrodd med gress, bringebær og trær, så det er en jobb før jeg kan plante så mye.
      Men tar sikkert bilder når jeg strter opp med de første plantene.
      Ha det fint Nana!

      Slett
  7. Bra innsats, og sikkert ganske så tilfredsstillende :-) Hos oss er det Lars som tar seg av den type redskap.. Dette ble skikkelig lyst og fint. Spennende å se hvordan det blir etterhvert:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk motorsag og verneutstyr av min mann for mange år siden. Det er utrolig morsomt å jobbe med, men jeg elsker slikt nybrottsarbeid.
      Jeg kunne godt fortsatt med å bearbeide dette område, men jeg har en grønsakshage, drivhus og div bed som må tas vare på. Det skjer så mye i disse dager i naturen at vi rekker nesten ikke å henge med. Ønsker dere en fin helg, Eirin!

      Slett