onsdag 13. februar 2019

Sesongstart inne.

Ute er det fortsatt snø og vinterlandskap.


Snøen er halvert på under en uke - først fikk vi regn. masse regn!
Denne uken startet med sol og resten av uken skal preges av sol og varmegrader.
I dag har vi hatt 10 varmegrader i skyggen og deilig vårvær i en sol som virkelig varmer godt.
Vann som drypper og renner.

Vårfølelse!

I dag startet jeg sesongen med å så paprika og chili.
Nå er jeg i gang!!


Om en ukes tid, har vi avviklet vinterferie og kost oss med barnebarn, da begynner virkelig alle forberedelser til hagetid 2019.


Det første som skal gjøres, er å bære opp alle Pelargoniene fra kjelleren.
Disse bildene er fra i fjor. Da var jeg litt tidlig ute - kanskje...





16 kommentarer:

  1. Hei Turid.
    Ser at du har snø enda. Her minker den godt. Bare litt igjen i bedene.
    Fått skikkelig vårfølelse.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bra vi er kommet så langt, med sol som varmer og snø som smelter. Snøen smelter nok fortere på Sørlandet, men håper vi ikke må vente så lenge.
      Ha fortsatt fin vårlig uke Hanne-Lise.
      Turid

      Slett
  2. Det hvide er det, der hedder sne.... ;-)))) Her - midt i Danmark - fik vi knapt en cm, der lå knapt et døgn ;-( Det kan godt være, I synes, det er besværligt, men jeg er nu rent ud sagt misundelig.
    Dejligt, at det i hvert fald nærmer sig med rigtigt forår.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth. Ja det er fint med litt snø, men når det snør i 9 dager og veier og 8 små og store tak, må måkes, så lengter vi etter våren.
      Men nå har vi mer vårlige dager, selv om snøen fortsatt ligger på bakken.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  3. Hej Turid!
    Det var ett fantastiskt soligt väder igår här också. Jag sparade mina pelargoner för första gången, men de ser mer döda än levande ut, vet inte om det blir något av dem. Har du några bra tips hur jag skall väcka upp dem?
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt at du også prøver deg på overvintring av pelargoner. Det er vanligvis ganske lett. Jeg gir dem litt vann 2 til 3 ganger i løpet av vinteren. Plantene visner ned og ser ut som de dør, men når de får lys, vann og litt varme, så spirer de på nytt. I de siste årene, har jeg klippet de ned til ca 10 cm høyde når jeg har tatt de inn på høsten. Resultatet er at de kommer med nye skudd allerede nå før jeg tar de opp fra kjelleren.
      Lykke til - dine pelargonier blir sikkert fine!
      Ha en fin helg Marika
      Turid

      Slett
    2. Tack Turid!
      Skall göra ett försök att väcka liv i dem.
      Ha det fint /Marika

      Slett
    3. Hei Marika, du må melde i fra hvordan det går med Pelargoniene dine.

      Slett
  4. Hejsa Turid.
    Ja nu er sæsonen igang og så kom jeg til at grine. For i har j vildt meget sne.
    I går gik jeg ude og arbejde i haven i blot en trøje. Der var så smukt.
    Vi er startet vinterferie nu og de lover dejligt vejr hele ugen.
    Jubiiiiiii

    Klem
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres utrolig deilig ut å kunne kose seg i hagen allerede nå, men slik har vi det ikke her hvor jeg bor - noen ganger kan vi det i mars.
      Snøen smelter både dag og natt nå, så hvis ikke det blir kaldt på nytt, så er det snart vår hos oss også!
      Ha en fin dag, Charlotte.
      Turid

      Slett
  5. Så mange snø du har... nå vi venter til våren.
    Her begynte vinterferie også - to uker - men datter og barnebarn reiser til Alpen til skiløpe...
    og jeg få bilder med mobiltelefon... vakkert teknikk :-))
    I dag vi har solen og blå himmelen og jeg ta en kopp kaffe og drikke utenfor... kanskje våren kommer snart.
    God helg for deg Turid. Hilsen sender Viola - SOLhilsen -

    SvarSlett
    Svar
    1. Snart, Vila, kan vi også sitte ute i sola med kaffekoppen! (håper jeg).
      Vinterferie her også, I norske fjell med barn og barnebarn på ski!
      Enig med deg at mobil er fantastisk - alt du kan få til med den.
      En stor SOLhilsen til deg.
      Turid

      Slett
  6. Hei Turid!
    Ikke vanlig at du har så mye snø, vel?
    Men høres ut som den vil forsvinne svært raskt.
    Deilig å være i gang med vårarbeidet!
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei vi pleier ikke å ha så mye snø her ved kysten i Vestfold, men av og til. Litt "bortkastet" den snøen vi fikk i år. Snødde i 2 uker, brukte all tid på måking og nå, på under en uke, er snart all snøen borte.
      Ha det fint!
      Turid

      Slett
  7. Kjekt å komme i gang med våren når det er vinterlig ute. Jeg pleier å ta opp pelargoniaene mine i begynnelsen på mars, men går og teller på knappene om jeg skal la dem stå lenger i kjelleren i år, det blir så lenge å være uten spisebord. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Forstår godt at det blir kjedelig å være lenge uten spisebord. Jeg er heldig og har en "verandastue som kan være drivhus utover våren.
      Jeg drøyer litt i år for i fjor Ble de stående litt for lenge inne, før jeg kunne sette de ut.
      Ha en fin uke Ingeborg.
      Turid

      Slett