torsdag 25. april 2019

Dette kaller vi tidlig vår.

Denne helgen blir det et deilig måltid med ferske asparges fra haven.
Det er det beste som finnes, når man bare rusler ned i hagen og høster inn asparges



Rabarbra er helt klar til bruk. Den bruker jeg mest til en nydelig saft som er holdbar en hel vinter, helt til vi kan koke ny. Vanligvis har vi drukket den opp lenge før det.
jeg bruker rabarbra til pai og kake også, smaker godt varm med is over.



Potetene som ble satt i benk med glass over, spirer og gror. Vi har til sammen ca 10 meter poter.
Potetene ble satt i slutten av mars (omtalt i et tidligere innlegg), og er spiseklare til St. Hans aften. 



12 kommentarer:

  1. Rabarberpaj med vaniljsås, finns det något godare?

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig godt.
      Ha fine hagedager, Gunilla!
      Turid

      Slett
  2. Å! ja, dette er vår. Asparges fra egen hagen, luksus:)
    Jeg greide og ødelegge bedet jeg hadde, så tror jeg må skaffe meg noen nye. Fantastisk langt du har kommet med potetene, mine skal i jorden denne helgen.
    Ønsker deg en fin ukeslutt:)
    Her regner det nå. Etterlengtet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja føles litt som luksus.
      Så synd du må begynne på nytt med asparges, de gir jo større avling jo eldre plantene blir.
      Vi får håpe på regn de neste dagene, Inger Marie og Lykke til med potetsetting!
      Turid

      Slett
  3. Knaskegode grønne asparges. Får vann i munnnen av synet. Så heldig du er som dyrker denne skatten selv. Jeg har ikke våget meg på det ennå.
    Bon appetitt.

    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er knasene godt, Jannicke.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  4. Hei Turid.
    Herlig. Rabarbra må jeg også ha i hagen. Husker fra min barndom hvor vi spiste rabarbra duppet i sukker. Så godt som det var.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spiser du fortsatt rabarbra med sukker ???
      Jeg husker jeg drev med det i oppveksten, nå grøsser jeg på ryggen ved tanken.
      Barnebarna har overtatt den "retten".
      Ha en fin helg, Hanne-Lise!
      Turid

      Slett
  5. Hei Turid, mine aspargesplanter gir ikke så storavling, bare ensmakebit. Men så er plantene godt over førti år, avleggere fra min bestefars hage. Jeg tenker å kjøpe noen nye å supplere med, for den luksusen å plukke egendyrket er fantastisk. Rabarbrasaft er nydelig, jeg kutter også opp i bitre og legger i fryseren, så lager jeg ny ssft når det går tomt på vinteren. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror aspargesplanter kan bli for gamle. Noen av våre planter er rester av en kjempeplante som sto her da jeg var liten - over 60 år siden. Nye planter bruker mange år på å gi store avlinger.
      Lurt å ha noe rabarbra i fryseren, jeg skal også begynne med det. Kan brukes i kombinasjon med jordbær.
      Ha fortsatt fin helg Anne-Kristin.
      Turid

      Slett
  6. Hm, mine asparges viser ikke ennå, har ikke vært og sjekket etter at regnet kom, så jeg tror jeg må trosse bygene og se etter i dag. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Du må nok ut i hagen for å se. Aspargesen kommer veldig fort når den først begynner. Det er vel tidligere vår hos deg enn her hos oss?
      Ha en fin dag du også.
      Turid

      Slett