onsdag 19. juni 2019

Noe må erstattes og noe kan reddes.

Det er mulig jeg har - eller legger opp til - mer arbeid enn jeg klarer å gjennomføre.
hender at noe gror igjen eller ikke alle planter får det stellet de fortjener.

Pyrethrum som har levd her i hagen i over 70 år, klarte jeg nesten å utrydde for noen år siden.
Nå har jeg klart å få liv i en plante. den ser ut til å trives godt på nytt sted.

 
"Grape Soda

To Alunrot ble kjøpt for to år siden. Det ble ikke noe "fart" i dem sist sommer i varmen, og i våres var de veldig triste. Etter en tid i egne potter med godt stell, er de nå tilbake i bedet og ser mye bedre ut.

"Caramel"
Skal være litt mer oransje i fargen, men den har stått i skyggen. 
(nyplantet og prikkene på bladene er litt jord)


For første gang forsøkte jeg meg på å flette Stammer av pil.
De klarte seg ikke så godt etter utplanting i den Sydensommeren vi hadde i 3 måneder.
I år flettet jeg to nye og har erstattet de gamle.
Nå ser det ut til å gå greit!




16 kommentarer:

  1. Hei Turid!

    Det lyder kjent, for sånn er det her også. Lett å gape over mer enn det en klarer å holde i orden :(
    Så fin pilen ble!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at vi er flere, Marit.
      Takk, håper de blir bra denne gangen.
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  2. Hei Turid.
    Flott med pil.
    Det er litt fordel med en liten hage. En rekker over jevnlig. Stort sett.
    Det er lett å gape over for mye. I år har jeg litt mye sommerblomster. Vi skal være hjemme i sommer så det går nok.
    Nå kommer uværet.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt morsomt å bruke pil på litt forskjellige måter.
      Ja ser at det er mange fordeler med liten hage, men deilig med litt god plass også, vi bor jo på landet.
      Håper ikke dere har hatt for mye vind og regnskyll.
      Ha en fin dag, Hanne-Lise.
      Turid

      Slett
  3. Det kender jeg godt. Jeg er slem til at købe planter, der ikke bliver plantet, fordi der først skal rokeres en masse.
    /Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner meg igjen med det å kjøpe planter som egentlig har noe plass. I sommer har jeg flyttet planter hele tiden😂
      Ha en fin dag, Lisbeth
      Turid

      Slett
  4. Hei Turid.
    Så fint at gamle planter ser ut til å trives igjen. Har en plante jeg fikk av en tante ( fra farfars hage ). Den har vi tatt med oss litt av de gangene vi har flyttet. Den var borte noen år her, men nå stortrives den?
    Pil har vi liten erfaring med, bortsett fra en oppstammet, og det får nok bli med det:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig gøy å oppleve at planter kvikner til igjen, spesielt slik gamle som det er noen minner rundt.
      Pil er helt nytt i vår hage. Jeg har jobbet i barnehage i 40 år og vært på diverse studieturer i Danmark. Der har de alltid hatt pil og gjort mye spennende med det. Men jeg er veldig obs, for de vokser villig i vei.
      Ha en fin St Hans aften.
      Turid

      Slett
  5. Hej Turid
    Tak for din kommentar hos mig. Flettede stammer af pil var netop noget, som jeg så meget af på CPH Garden i dag.
    Mange hilsner fra Gitte/Madame

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er fersk med pil i hagen, men hadde lyst til å prøve å gjøre noe med den.
      Så hyggelig at du følger bloggen min.
      Ønsker deg en fin midtsommer helg!
      Turid

      Slett
  6. Snyggt flätat med pil. Så jämn och fin. Det är redan snyggt och kommer säkert att bli ännu finare med tiden.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Helene. "Øvelse gjør mester", årets ble mye finere enn de jeg laget i fjor, som jeg nå har tatt opp og kastet.
      Ha en fin helg og Midtsommar.
      Turid

      Slett
  7. Så fint at den planten ser ut til å klare seg!
    Blir helt imponert over flettingen din :-) Kjempefint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig gøy når jeg får noe til å kvikne til igjen.
      Hyggelig at du blir litt imponert da...Egentlig ikke vanskelig fletting, men vanskeligere å få alle kvistene til å få røtter etter at de er flettet.
      Ha en fin helg og St Hans.
      Turid

      Slett
  8. Hej Turid!
    Din flätade pil blev riktigt fin.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett