mandag 29. juli 2019

I startgropa på et prosjekt.

Dette er egentlig en utvidelse av gressbakken vår nord for huset.
Her er det lagt ned stor jobb over et par år for å fjerne bringe- og bjørnebærkratt pluss et stort antall små ore-trær som spratt opp overalt utover det som en gang var en eplehage.
Planen var å fjerne dette for å kunne begynne å klippe det og etter hvert få en gressbakke.

Tanken min, var at det også kunne være et sted oppe i et hjørne, hvor jeg satte ned litt store høye blomster som blir fort for store for mine små bed.

Tidlig i fjor sommer, kom jeg i skade for å kjøpe med meg to flotte store roser 
- de kunne jo kanskje stå oppe på det nye området,
- men alle husker vel varmen og tørken i fjor sommer
- så rosene havnet i hver sin krukke.


Slik ser de ut i dag.


"Karen Blixen"


Og" Morten Korch"


Et oversiktsbilde over nordre del av hagen vår.
Et par bed med blomster og busker nær huset.
Et lekeområde for barnebarna
og så er det en stor gressbakke, før vi kommer opp til der det har vært villniss!

Hvis jeg somer inn litt, vil dere se tre plommetrær og området jeg driver og rydder på.
"Blomsterbed" ut på venstre side med rosene.
I bak-kant er det tatt ned 7-8 passe store grantrær og en masse småtrær og kratt, 
ikke lett å se nå, men har skrevet om dette tidligere.




Føreløpig er det plantet en del dagliljer, Sibiriris og noe mer.
Jeg hadde 22 drueplanter som jeg har laget selv.
De er plantet på to rekker.
Hvis de klarer vinteren, kan det bli en drueale… kan jo bli morsomt.


Sett fra siden.
Gresset er tenkt å gå så langt at alle pæretrærne blir stående på gresset



Denne Morten Korch rosen dufter mye og utrolig god lukt, 
er en glede å gå oppom her for å vanne eller luke...….


Slik så det ut her i september 2018.
Da måtte jeg begynne å lage til et bed.
Først måtte rosene plasseres,
og så visste jeg at når våren kom, hadde jeg noen liljer som måtte flyttes eller kastes.



En del mer jobb, men slike jobber som dette liker jeg.

14 kommentarer:

  1. Så fint det blir, Turid! Sånne jobber liker jeg også. Ting tar tid, men det er helt ok. En kommer som regel i mål en gang :)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Marit, at du også elsker slike grov-jobber, det er ikke så ofte jeg treffer på de som gjør det.
      Det må ta litt tid, for det er "til og fra", de nødvendige tingene må tas først.
      Fortsatt fin uke til deg også, nå gir varmen seg litt.
      Turid

      Slett
  2. Hei Turid.
    Det er litt av en jobb du gjør og har gjort. Alltid moro å kunne utvide hagen. En må huske at ting tar tid.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jeg alltid kommer til å ha noen "grov-jobber" på gang et eller annet sted på eiendommen, det er som et "treningsstudio".
      Men like moro hver gang noe blir ferdig, spesielt i tilknytning til hagen.
      Ønsker deg en fin uke, Hanne-Lise.
      Turid

      Slett
  3. Nydelige roser, gjør ingenting om det blir litt jobb når trivselen blir stor. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Hej Turid!
    Vilka stora ytor du har, att kunna planera och göra nya rabatter. Resultatet blir fint.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har store områder, derfor har vi blomsterbed spredd litt rundt og en del store åpne områder. Fint for barnebarn å leke. Vi fikk fort 5. barnebarn på lørdag, så det blir mange år til med barn rundt oss.
      Ha en fin uke, Marika.
      Turid

      Slett
  5. Hold fda helt op der er gang i den hos jer Turid.
    Genialt med vinplanter. Det ville jeg elske at have.
    Min egen vinmarker :))))))
    Smukke roser også. Min Morten Korch døde af frosten i foråret. Kan være meget sart.

    Klem og skøn arbejdsdag
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste spennende nå, er hvor mange drueplanter er det liv i til neste vår.
      Hvis de vil gro, så får vi se hvordan vi former dem.
      Så leit at din Morten Korch rose døde. Den har en fantastisk god duft.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  6. Hvor var det spændende at læse om dine planer for “hjørnet”. Det lyder godt med vin-alleen, og det er jo altid en tilfredsstillelse at lave sine egne planter.
    Jeres børnebørn er heldige at have en dejlig have at lege i.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, Elna, nå gjenstår å se om de klarer vinteren.
      Vi er heldige som har barnebarn og at de stortrives hos oss.
      I dag er vårt yngste barnebarn akkurat en uke gammel!
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  7. Så många spännande planer du har och du har ju plats. Men allt tar ju så mycket mer tid än vad man tänkt sig. Lycka till!
    Helene

    SvarSlett
  8. Jeg har altfor mange planer, Helene, men liker veldig godt å rigge til noe nytt,
    Takk.
    Ha en fin helg!
    Turid

    SvarSlett