onsdag 11. mars 2020

Vinter-rose.

Jeg fikk en Vinter-rose eller Julerose av min svigerdatter for tre år siden.
Hun hadde hatt den inne og den var stor og fin med mange blomster.

Jeg plantet den ut i et av mine bed.
Etter de to første overvintringene, kom den med store kraftige blader - men ingen blomst.
Nå står den ute i bedet, etter den tredje vinteren i mitt bed, med store blomsterknopper!
Håper virkelig det endelig blir blomster på denne flotte planten.



Bildet av planten er tatt 3. februar.


Tydelig  fine skudd på nye blader.


Noen uker etterpå nærmere bestemt    mars, er det helt tydelige blomsterknopper
som dukker opp  (det hvite på venstre side, er rester av snø).
Kan det virkelig være sant ?


8 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Julrosor är så fina, mina har blommat länge nu. Alltid trevligt när de tittar fram och har knoppar. Hade tänkt köpa några nya på trädgårdsmässan, men nu ser det inte ut att bli någon mässa.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er veldig fine. Tror aldri jeg kommer de få de så tidlig, men morsomt hvis jeg får de til.
      Ha en fin dag Marika.

      Slett
  2. Så spennende at den kommer seg. Jeg har en som var stor og flott og som jeg nok har satt litt for værhardt til, skal flytte den når den er ferdig å blomstre. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig min også har det litt tøft på vinteren, vi får se om den blomstrer neste år.
      Håper din vinterrose kommer seg igjen etter flytting.
      Ha en fin uke, Ingeborg!

      Slett
  3. Jeg elsker også juleroser Turid.
    Jeg har haft svært ved at få dem til at blomstre.
    Men har fået et fif. Man skal klippe bladene af. Så kommer der kraft til blomster.
    Det har virket her.

    Klem og skøn helg
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde disse var lette å få til for mange viser frem sine flotte vinterroser, men begynner å ane nå at de krever litt mer :)
      Tusen takk for tipset som høres veldig fornuftig ut.
      Ha fortsatt en fin vår-uke, Charlotte.

      Slett
  4. Hei Turid.
    Kan egentlig ikke så mye om juleroser, men har plantet noen i et skyggefullt bed sammen med rododendron, og der trives de veldig godt, og frøsår seg også :-) Kan virke litt drastisk å klippe ned bladene, gjorde det i år og de er utrolig flotte.
    Ha en fin helg./Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin. Kanskje det er et godt råd å sette den litt mer lunt.
      Nå står den i et solrikt bed som får godt stell gjennom sommeren, men mulig litt kaldt om vinter.
      Nå blomstrer den, på grunn av mild vinter eller blitt herdet via tre vintre, vet jeg ikke.
      Klippe ned blader er helt sikkert lurt/viktig.
      Ha en fin helg Eirin og Lars!

      Slett