mandag 29. mai 2017

Rabarbra tid.

Nå er det tid for å bruke rabarbra igjen. Den vokser fort og det gjelder å være oppfinnsom og finne bruksområder.
Jeg er veldig glad i rabarbrasaft og rabarbrakake.

Rabarbrasaft er veldig leskende drikk på varme sommerdager.
Og det er nå den bør lages. det sies at rabarbra bør brukes fram til ca St Hans, 23 juni.

Jeg bruker saftkoker når jeg lager saft. Og her er oppskrift  jeg bruker som jeg har fått av en venninne.
Jeg kutter en god del stilker og kutter disse i små biter til det blir 5 kilo ferdig oppkuttede stilker i saftkokeren.
Det står og koker i drøye 2 timer. Da er all saften kokt ut. Så heller jeg saften i en kjele og koker den opp med 0,9 liter sukker (til 5 kg rabarbra).
Hvis man ønsker å ha saften helt drikkeklar, må den tynnes med litt vann før den helles varm på flasker, Smakes til etter eget ønske -  hvor sterk man foretrekker saften.
Jeg velger å helle saften rett på flasker uten å tynne den ut med vann. Når saften skal brukes tynner jeg den litt, f eks med 1/3 del vann. På den måten blir det færre flasker å oppbevare når jeg koker opp en del saft i løpet av sesongen.
Saften holder seg godt på et kjølig sted fram til jul.





Lun rabarbrakake.

Oppskriften er en videreutvikling fra en oppskrift jeg fant for 10 år siden.
Den bygger på lik del av smør, sukker og hvetemel . NB melet kan lett erstattes med glutenfritt mel, f.eks Semper FIN MIX. Ved bruk av dette melet, bruk litt mindre mel enn sukker og smør.

Til 24 cm (20 cm) form                                                
190          (125) gr mykt smør
190          (125) gr sukker
190          (125) gr hvetemel
1,5 ts       (1 ts) bakepulver
3             (2) egg
3             (2) store spiseskjeer vann
7-8          (4-5) rabarbrastilker
 + sukker, kanel og evt hakkede mandler på toppen
Smør og sukker røres hvitt, deretter alle andre ingredienser

Stekes ved 185 gr i 45 - 50 minutter nederst i ovnen.
serveres lun med is til



2 kommentarer:

  1. Rabarbra har jeg ikke her, og det er ett savn. Man kan lage mye godt av den, og den hører absolutt hjemme i en gårdshage. Nostalgi :) Ha en fin dag

    SvarSlett
  2. Rabarbra kan brukes til mye, men det er en sesongvare, bør ikke brukes etter St Hans. Men saften holder i mange måneder og det går også an å fryse rabarbra for å bruke senere på sommeren. Ha en fin dag du også.

    SvarSlett