tirsdag 23. mai 2017

Viltre urter.

Noen urter har så lett for å spre seg, at det er litt av en jobb å holde de der de er tenkt.
For over 20 år siden laget jeg urtebed med eplemint, peppermynte og sitrontimian. Alle tre vokste helt vilt i alle retninger at jeg for noen år siden flytte mint og mynt i sementrør for seg. Jeg hadde tenkt å avvikle hele bedet, men eplemint og peppermynte ga seg ikke så lett. De fortsatte å vokse der jeg trodde jeg hadde fjernet dem.
Så har det bare fått stå uten særlig stell en to - tre år.
I går og i dag her jeg, med litt hjelp fra min mann, fått tatt opp og endevendt det tidligere urtebedet.
Jeg har flyttet de to sementrørene jeg hadde pluss to til og plantet tilbake de tre opprinnelige sortene og en mynte til - i hvert sitt rør.
Nå håper jeg de holder seg innenfor rammene de har fått!!!



 
Slik så det ut før vi startet opp i går (over)
og
slik så det ut i kveld etter at alt av rør, jord og planter var på plass. (under)




6 kommentarer:

  1. Hei, Så fint det ble, likte de sementrørene du har plantet ut. Min mynte spredde seg også helt vilt, så i fjor flyttet jeg den over i en stor stamp for å begrense den. Der kommer den ingen vei, men ser ut til å trives tross alt :) Ha fine hagedager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ja jeg tror dette skal gå bra, et par av disse har stått i sementrørene noen år nå et annet sted.
      Kos deg i hagen de nærmeste flotte dagene!

      Slett
  2. They look good and will keep the mint confined. Terry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hope so Terry. It was realy a big job, but it is good and practical to have all my herbs together in the same area.

      Slett
  3. Hei. Likte de sementrørene dine. Har alltid urter i store potter. Da vet jeg hvor jeg har de hen. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg synes det så litt ryddig ut også. De andre urtene har jeg i benkekarmer, de er litt synlig på det første bilde. De er litt lettere å temme.

      Slett