søndag 25. juni 2017

Honning Lilje

For to år siden fikk jeg en pakke med blandingsløk fra slektninger i England. Jeg fant ikke helt ut hva alt var, men puttet de nå ned litt rundt omkring. Mesteparten ble påskeliljer med flere blomster på hver stilk og ekstra store blå perleblomster.
Litt mer bortgjemt havnet det noen andre løker, og der fant jeg noe som lignet på liljer, men avblomstret i fjor sommer.
I år derimot, var de umulig å ikke se! To av dem er 1 meter høye og så fantastisk flotte!
Med hjelp og googlesøk, så har jeg funnet ut at de må være Honning Liljer.
 

De må sees fra undersiden for å se hvo fin farge de har på innsiden av klokkene!

Men i motlys, er de gjennomskinnelige og vi kan se fargen.
 


 
En tredje blomst har ikke greid "å reise seg opp", så den ligger oppetter en lite trestamme.
To- tre andre har ikke kommet med blomst i år.
 

6 kommentarer:

  1. Hei Turid. Nydelig lilje. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er veldig fin. Jeg må finne en ny plass til disse før neste sesong, slik at de blir mer synlige.
      Ønsker deg en fin avslutning på juni!
      Turid

      Slett
  2. Hei Turid

    Ja, det er et flot eksemplar af Nectaroscordum siculum, det er egentlig ikke en lilje men mere i slægt med Allium - løg:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ikke hva som dukket opp i mitt bed, så jeg googlet mange varianter. Et sted minnes jeg det sto at det fantes mange hundre Allium - varianter, så det kan godt være det. Den gikk også under navnet Prydløk - arter.
      For meg er det helt greit å kalle den Honning Lilje. Den er i alle fall veldig vakker.
      Ønsker deg en fin avslutning på Juni!
      Hilsen Turid

      Slett
  3. Åå...så flott!
    Og takk...nå fant jeg ut hva som dukket opp i mitt bed også. Lappen borte og glemt at jeg plantet de...men nydelige er de:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint da! Alltid kjekt å vite hva man har i hagen sin.
      Ønsker deg fine junidager fram mot helga!
      Hilsen Turid

      Slett