tirsdag 20. juni 2017

Når plantene er hjemme alene....

Fire dagers tur til Stavanger i forbindelse med siste helg.

Det var en fantastisk varm og fin uke vi hadde før helgen. Jeg jobbet ute hver dag. 
Siste dagen før vi dro fikk jeg orden på grønsakshagen. Jeg fikk sådd pastinakk, gulrøtter, rødbeter og plukksalat. Jeg plantet også ut noen fennikel, lærte av fjorårets sesong at fennikel må såes i porsjoner, så ikke alle modner på en gang. Fra før hadde jeg plantet ut tre ulike squash og plantet purre.

Siste uke fikk jeg også satt ut alle pelargoniene og plantet ganske mange valmuer.
Jeg pottet om tåretrærne mine. Hadde kjøpt 10 små avleggere i våres, syv ulike slag, gikk dessverre surr i lappene med navn, så nå må jeg få alle i blomst før jeg vet hvem er hva!
 
Vi klippet gress og kanter, vannet godt og syntes det så ganske pent ut da vi dro tidlig, tidlig fredag morgen.
 
Vi kom hjem i går kveld (mandag)
Nesten umulig og tro at det var så store forandringer på bare 4 dager med knallfint 
og varmt vær her hjemme!
Alle Rhododendroene og Gantspirea  var visnet, mens så mye annet sto i full blomst.
Plenen tror jeg hadde vokst 5 cm, kanter og ugress hadde bare boltret seg i vårt fravær.
 
Men det fineste av alt: Jordbærene var modnet! Plukket en hel kurv i går kveld!
Skikkelig kos!
 
 
Skogskjegg!

 
Jasmin eller Sjasmin med sin utrolige gode lukt. Denne busken er i alle fall 100 år!

 
En blomstrende Jasmin, en Rhododendro på hell og Skogskjegg ytterst til høyre.

 
Dagliljer overalt!
.
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hei. En skal ikke være lenge borte før det vokser både det ene og andre. Skjærsmin er nydelig når den blomstrer. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Takk for det , ønsker deg en fin St Hans og avslutning på uka.

    SvarSlett