onsdag 15. august 2018

Det blomstrer selvom det er tørt.

Mitt forrige innlegg var litt "sutrete" om et trist blomsterbed uten blomster.

Jeg har fortsatt mye i hagen som blomstrer.

Nede ved dammen blomstrer det i potter, mest pelargonier.


Pelargonia, Syrinhortensia og Pyntekorg i bakgrunnen, 


Syrinhortensia skifter litt farge for alle blomstene blir Rosa/rød i ytterkant av hver liten blomst.


Scambiosa (tror jeg - fikk frø av en venninne, men når jeg googler Scambiosa, 
kommer en annen blomst opp - tar jeg feil)


Duehode, ny i år.


Bladsolsikke, ny i år. Den skulle bli 120 cm høy, 
men nå er den høyere enn meg


"Mine 11 små" blomster på Afrikaliljen!


Fortsatt god sommer og nyt dagene fremover!

16 kommentarer:

  1. Hvor bor du bare smukt Turid. Er da så vild med dit hus.
    Utrolig flot altså.
    Jeg tror du har fejl med blomsten. Men er ikke så dygtigt endnu i haven at jeg er helt sikker.
    Duehoved har jeg også. Faktisk hele tre og de er hvide. men det havde du måske allerede bemærket at jeg er en hvid pige :)))))))

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Charlotte!
      Jeg skal finne ut mer om blomsten som er sådd av "Scabiosa-frø!
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  2. Hei Turid

    Så flotte dine agapanthus er! Imponerende blomstring. Den planten din
    minner om Hibiscus trionum. Tror den er ettårig og må såes på våren.
    Duehode er veldig fine. Må få kjøpt meg noen sånne.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Marit.
      Planten som er sådd av "Scabiosa-frø", får jeg legge ut på Hagesiden "VI som elsker blomster osv..." Der er det mye kunnskap. En av administratorene der kommer til meg denne helgen, så kanskje hun kan hjelpe. Planten er kjempefin snart 1 m høy og i dag har den 7 blomster, de blomstrer veldig kort tid, lukker seg om kvelden.
      Duehode er en av staudene jeg kjøpte for å kamuflere renseanlegget vi måtte legge ned.
      Ha en fin dag Marit! Håper på litt regn.

      Slett
  3. Hei Turid.
    Du skriver at det fremdeles er tørt hos deg. Da har dere ikke fått den nedbøren som vi har fått. Duehode hadde jeg også, men i år ser jeg ingenting til den.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er helt utrolig, men vet at det har regnet bare et par km unna. Fortsatt veldig tørt hos oss.
      Duehode er ny for meg i år, håper den ikke er vanskelig å få til å overvintre.
      Etter gjennomføring av klippekurs sist lørdag og 3 døgn på fjellet, er jeg klar for hage-dager igjen.
      Ha fine dager i hagen du også Hanne-Lise!
      Turid

      Slett
  4. Så mye fint du har. Syns jeg ser skabiosaknopper ved siden av den utsprungen blomsten (som ikke er det), kanskje det har fulgt med et frø. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ingeborg!
      Du ser nok Scabiosaknopper - tror jeg - blomsten står på samme stilker som knoppene. Jeg har flerer planter, knopper, blomster og blad er like på alle. Tyder på at det er fra samme frø. Skal undersøke dette mer - blomsten er kjempefin, ett-årig og blomstrer bare en dag, så kommer hele tiden nye.
      Ha fine dager i hagen Ingeborg!
      Turid

      Slett
  5. Hej Turid!
    Ser fint ut hos dig. Syrenhortensia måste jag hitta en plats för, så fin. Duehode eller Sköldpaddsört som vi kallar den, köpte jag på växtloppis förra året. Den är fin. Min Agapanthus har också blommat fint, skall försöka övervintra den. Har inte lyckats förut.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Marika.
      Jeg ønsker meg flere Syrinhortensia. De blomstrer utrolig lenge - og det er jo kjekt!
      Agapanthus er veldig vakre og jeg har ikke opplevd at de er vanskelige til å overvintre. Hos meg har de stått på ulike steder og overlevd alt. Du får det sikkert til!
      Ha fine dager i hagen!
      Turid

      Slett
  6. Härliga vyer även om torkan varit svår. Sköldpaddsört är en trevlig växt såhär på sensommaren, stadig och blomvillig och är inte så känslig för torka.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.
      Duehode er helt ny for meg, men den står og blomstrer så fint og har hele tiden nye knopper, så jeg kan nok bli glad i den.
      Vi venter på mer regn, er kommet veldig lite her jeg bor.
      Ha fine hage-dager Gunilla!
      Turid

      Slett
  7. Mange fine blomster fortsatt hos deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja det fortsetter å blomstre ennå en stund håper jeg.
      Ha det fint!
      Turid

      Slett
  8. Di gode min for blomsterprakt. Nydelig. Her har hekken nesten gått dukken, en hortensia er død og Afrikaliljene har kun en blomst i år. Men sånn ble det med denne varme, gode sommeren. Vi får satse på en herlig høst også. Nyt dagene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randi!
      Det er mye som ikke har godt bra her også, så vi får håpe på nye muligheter neste sommer. Heldigvis er det mye som blomstrer også.
      Vi har hatt en fantastisk sommer, jeg ville ikke byttet den ut med flere blomster.
      Ønsker deg noen flotte dager i slutten av denne uka.
      Turid

      Slett