søndag 12. august 2018

Litt trist med nystelt bed.

I går renset jeg opp i gårds-bedet.
Det pleier å gi en god følelse når jeg får rensket godt opp i et bed, 
men denne gangen ble jeg litt lei meg.
Det ser like trist ut som om det skulle vært langt ut i oktober.
Bare en solhatt står og blomstrer.
Jeg er litt usikker på hvor mange av astilbene som livner opp igjen til våren. Det er grønne blad å spore på flere - vet ikke om det er "siste åndedrag" eller et godt livstegn, 
ingen av dem har blomstret i år.
Pyntekorg står halv-friske rundt om i hele bedet. Flesteparten av de er selvsådde og skulle vært plantet om og samlet på de rette stedene i mai, men altfor tørt. Jeg prøvde og de døde.

Dette ble et trist innlegg, men bildene viser forhåpentligvis det jeg prøver å si.
De tørre omgivelsene oppmuntrer heller ikke mye.

Før

Etter

Før

Etter

Et lite oppmuntrende innlegg,
men
Det som er så fint med hage, er at nå har jeg begynt å legge planer for neste år.
Jeg noterer ned litt erfaringer fra i år og samler inn frø fra hagen.
Snart så setter jeg meg ned og lager en plantegning for "ny" grønnsakshage. 
Deretter fortsetter planene for nytt, hjemmesnekret drivhus. 
Det skulle vært bygd i år, men på grunn av varmen ble det utsatt til neste år.
Ønsker alle en fin uke!


14 kommentarer:

  1. Jeg tror bestemt Astilberne kommer igen. Mine har flere år bare visnet ned uden blomster, de kommer troligt igen. Det pyntede nu, at du fik ryddet op i dine bede, så får du nok plantet noget nyt. Har I ikke også fået regn.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper virkelig du har rett når det gjelder Astilbene.
      Her vi bor, får vi lite regn, det passerer ofte rett på innsiden av oss. Det pleier vi å sette pris på, men ikke nå. Vi er optimister, har meldt 2 dager regn denne uka.
      Alt det brune løvet på visne trær, blåste av i vindværet sist fredag, så skogkantene ser grønnere ut nå.
      Ha en fin mandag Lisbeth!

      Slett
  2. Jeg tror som Lisbeth at de kommer igjen. Astilber tåler mye. Det ble jo så fint etter at du fikk luket. Det skulle jeg også ha gjort ;)
    Ha en fin ny uke, Turid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at dere begge tror det Marit.
      Takk, ja bedre med ryddig bed, men du ser de mørke avblomstrede søyleblomstene, mener de skulle vært i blomst nå. Der det er sort jord, skulle det vært grønne blad etter avblomstrede stauder…… Kommer nye mulighet neste år.
      Bare litt synd det ble slik nå, for til lørdag kommer det 15 hagefolk hit for å delta på et klippekurs av tuja.
      Ha en fin dag Marit.

      Slett
  3. Hei Turid.
    Astilbene kommer igjen. De tåler en støyt. det er rart med det. Når en rydder litt ser det mye bedre ut med en gang.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du har rett.
      Jeg ble litt mismodig da jeg holdt på med dette bedet, men det er nok det som har blitt mest preget av sommeren. Når jeg ser meg rundt så er ikke resten av hagen så rammet. Ikke mye regn vi har fått, men synes jeg aner et grønnskjær i plenen.
      Ha fortsatt fin uke Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hei Turid.
    Det er godt å få ryddet litt i bed nå, det ser jo mye bedre ut, selv om det er tørt.
    Her har vi ikke luket noe særlig i sommer, men håpet at ugresset har holdt litt på fuktigheten, og det har tildels fungert...
    Og, Astilbene kommer igjen:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det ble nesten "høstrydding" i det bedet.
      Ugress har grodd bare der vi har vannet og vi vannet mye direkte på hver blomst, så ble ikke så mye ugress her.
      Satser på at alt kommer igjen meste år!
      Ha fortsatt fin uke!
      Turid

      Slett
  5. Jeg har samme problem med mine astilber i år. De visner bare lige som væk.
    Håber de kommer næste år. For smukke er de.
    Dejligt med oprydning i haven. Den bliver så ren at kigge på.

    God kvel
    Klem
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi får håpe at Astilbene våre kommer fint tilbake neste sommer Charlotte.
      Jeg får litt høstfølelse når opprydding i bed begynner, men satser på fint hagevær helt ut september.
      Ha fortsatt fin uke!
      Turid

      Slett
  6. Such a great flower bed arrangement that you have in your yard! I love how unique each of these flowers are, very beautiful looking plants! Thanks for the share, hope you had a fantastic weekend. Keep up the posts.


    World of Animals

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you.
      It is sad to see all the flowers already gone. Hope for a better season next year.
      Happy days the rest of the week.
      Turid

      Slett
  7. Hej Turid!

    Jag känner så väl igen din känsla av besvikelse, när man jobbat igenom en plantering så brukar det se fräscht och fint ut, så icke i år. Jag känner mig lurad på hela sommaren och allt som brukar höra dit. Mina astilbe vissnade ner redan i juni men jag tror de kommer igen nästa år.

    Vi tar nya tag!

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. det har vært en sommer langt fra det normale. Det har vært vanskelig å drive med grønsaker og hage, men vi har vært heldig å ha vann i kanner, mellom 20 og 30 kanner hver kveld.
      jeg vet du har hatt en tøffere sommer uten muligheter til å vanne.
      Vi har storkost oss på stranda, på- og i vannet.
      Neste år kommer nye muligheter til godt hagestell.
      ha fortsatt fin uke Gunilla!
      Turid

      Slett