mandag 3. august 2020

Grønnsakshagen.

Vi har så mange ting å arbeide med, min kjære Einar og jeg.
Det er blomster i  bed og krukker , mest mitt område. Så er det en stor hage med frukttrær og bærbusker, med poteter, jordbær, asparges osv, i hovedsak Einars område.
Vi har også en grønnsakshage som jeg har hatt lenge hovedansvar for, men nå begynner vi å bli like ivrige med å stelle denne.

Vi var ikke spesielt tidlig ute med å få plantet og sådd her i vår, var ennå opptatt med å gjøre orangeriet ferdig.
Sent, men godt gror det nå opp mye spiselig som vi daglig høster litt av i grønnsakshagen.

Grønnsakshagen har en lite stripe med litt blomster på den ene siden.


Et lite forsøk på å vise en oversikt over drivbenkene, tilsammen 18 stk.
12 benker er større enn pallekarmer. Det er fordi vi har veldig mange "benkeglass" etter min far , som drev med litt småbruk, og synes det er greit å kunne bruke disse.



Her er 3 benker med ulike urter, så plukksalat og fennikel.


Rødbeter nærmest og pastinakk i midten og persille nederst.


Plukksalat og Fennikel.


Sukkererter med gresskar på "friland" bakenfor.


4 squash i benk.



En benk med akeleier og ridderspore som foreløpig er til overs.


2 squash som ble til overs, plantet på utsiden av benk.


Første benk er det hvitløk (synes ikke), så er det purre og nederst en pastinakk som gir frø sammen med issalat.


Tomater ved låveveggen.


Orangeriet er fullt av tomater. Bildet er tatt for over en måned siden, så nå er de enda høyere.



12 kommentarer:

  1. Hei Turid!

    Jeg er så imponert over grønnsakshagen deres! Det blir litt av en avling dere får i år :)
    Fantastisk med så mye tomater.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, hyggelig å imponere deg da.
      Ja vi er selvforsynt med mye nå og snart har vi tomater og Paprika også.
      Går inn i en evalueringsperiode nå, med hva vi kan kutte ut neste år.
      Blir litt mye jobb hvert år.
      Ha fin augustuke du også!

      Slett
  2. Hej Turid!
    Ser väldigt fint ut i grönsakslandet. Härligt att plocka egenodlat. I år blev det inte mycket grönsaker sått hos mig. Ser ut att bli en fin tomatskörd hos dig, det blir det hos mig med.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Hyggelig at du synes det.
      Jeg er vant til å gå i hagen og finne det meste av grønnsaker, det er deilig.
      Fint at du også får god avling med tomater.
      Ha fine dager fremover!
      Turid

      Slett
  3. For en flott kjøkkenhagen, jeg kan se med et halvt øye at rødbetene dine trives mye bedre enn mine, tror jeg har to stk som kanskje kan bli noe. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ingeborg. Jeg fylte på godt med gjødslet jord i benkene i våres, så det gror fint. Jeg har litt lett for å glemme å gjødsle gjennom sesongen, så lurt for meg å bruke denne bedjorda.
      Fortsatt fin uke til deg.

      Slett
  4. Jeg hilser hagearbeidene dine. Forhåpentligvis senere vil den blomstre og bære frukt. Aktivitetene dine inspirerer meg til hage også. God helg.

    Hilsen fra Indonesia.

    SvarSlett
  5. fantastiske grønnsak lapper ... Jeg gleder meg veldig til å lage mat når jeg ser de vakre bildene dine :-)) Takk også for det vakre bildet av dere to ... Jeg er glad for å se dere. Mange hilsener fra Viola og fortsetter å ha en god sommer og mye moro høsting og bearbeiding.
    P.S. Vi har 32 grader - I dag lager jeg kald agurksuppe med mye greener :-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola.
      Så hyggelig at bildene kan være til inspirasjon for deg og din matlaging :)
      Vi har fin sommer nå, men ikke så varmt som hos deg.
      Høres spennende ut med agurksuppe, det har jeg aldri laget.
      Ha en fin dag.
      Turid

      Slett
  6. Så mye godt! Blir helt imponert :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble et bra utvalg i år også, selv om jeg var sent ute med mye :)
      Ha fortsatt fin uke!
      Turid

      Slett