mandag 4. mars 2024

Vinter og snø!

 Denne vinteren har vi hatt store mengder snø, har ikke vært rekord, men flere år siden det var så mye som i vinter. 

I slutten av oktober kom den første snøen og samtidig kom kulden. 

Jeg synes derfor denne vinteren føles veldig lang.

Nå er snøen nesten helt borte og vårfornemmelsen blomstrer, noe jeg synes er veldig deilig.

Det var i perioder så kaldt at jeg trivdes best inne, og tok alle bilder av snøen inne fra huset.

Men Einar som har tatt all snømåkingen, har tatt noen bilder ute. 

Viser noen bilder av hvor mye snø vi har hatt rundt huset vårt.


Første nyttårsdag ble det måket en smal sti inn til huset. Det hadde snødd et døgn og det fortsatte å snø.



Bort til uthuset og nedover mot hagen.


Samme sted, men nå har snøfreseren vært her!


Ned til orangeriet.


Fra garasjen og ned til huset vårt



Utsikten fra verandadøren!


Lekehuset ute av drift!


Ingen vedhogst hos oss i januar!



I dag har jeg båret opp alle pelargoniene mine fra kjelleren!
Det er kun 38 potter!
Jeg har lovet å redusere på antallet, så i løpet av de 4-5 siste årene er de redusert fra noe over 100.
Jeg har noen store nede i orangeriet, men vet ikke akkurat hvor mange.....
 Dette er et godt tegn på vår!







22 kommentarer:

  1. Hei Turid!
    Ja, du har også fått mye snø i vinter. Forskjellen nå er at her ligger snøen fortsatt. Denne vinteren har vært kjempelang, og vi har ikke hatt så mye snø siden 2018. Så flott stativ du har til dine pelargonia. Jaja, 38 potter mot 100 er en bra redusering!
    Hygg deg med den tidlige våren hos deg!
    Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Jeg vet vi kan få litt snø ennå før det er virkelig slutt, men nå kan det ikke blir så mye - og ikke ligge lenge.
      Stativet er til å slå sammen, laget på bestilling av mannen. Veldig praktisk sak.
      Kos deg med vår du også!

      Slett
  2. Hej Turid
    Ja jeg skal da love for, at I har haft sne, flot ser det ud men ikke rart at gå ud i.
    Du har mange pelargonier.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Snømengdene kom med det nye året. Vi bor litt på landet og har 850 meter til hovedveien, så noen av våre gjester på nyttårsaften, overnattet i og med det var meldt så dårlig vær.
      Første nyttårsdag snødde vi inne, kom ingen for å brøyte veien vår, så gjestene ble helt til kvelden.
      Jeg synes jeg har vært flink til å redusere antallet på pelargonier, men jeg ønsker å ha noen for de blomstrer hele sommeren.
      Ha fortsatt fin uke!
      Turid

      Slett
  3. Hej Turid!
    Det kan man kalla snöhögar. Vi har haft en kall snörik vinter, men inte så mycket som hos dig. Det är vackert men till slut vill man att vintern skall ta slut. Härligt att få plocka fram pelargonerna. Ett täcken på att det blir vår.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Tenker dere har hatt en vinter ikke så ulik vår.
      Her i det området jeg bor, har vi hatt mer snø enn innover mot Oslo og oppe på fjellet.
      Veldig pent ute med snø, men altfor kaldt synes jeg.
      Enig med deg, det er godt med vår, mildvær og vårtegn.
      ha det fint!

      Slett
  4. Jeg forstår godt det har været en lang vinter at komme igennem, men jeg nyder altså billederne for de er så fine, og nu er det vel slut for denne gang. En flot samling pelargonier på en flot plantehylde må sætte punktum for vinteren!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Så hyggelig at du kan nyte vinterbildene.
      Klart vi kan få noe snø og sludd enkelte dager ennå, men er vi heldig blir det bare vår utover.
      det sammenleggbare hylla, har mannen min laget og den er veldig praktisk.
      Håper du får fine vårdager fremover, du også!

      Slett
  5. Wow, thank you for sharing your winter pictures!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Radka!
      Yes here you can see all the snow in our place where we live.
      Have a lovely time in your garden.
      Lovefrom Turid

      Slett
  6. Det må være meget upraktisk at have sne i så store mængder. Men det ser hyggeligt ud med jeres gule hus, der ligger solbeskinnet midt i snedriverne.
    Det er en smart stigereol, du har til din pelargoniesamling.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna!
      Takk for hyggelig tilbakemelding!
      Det blir mye arbeid med så mye snø når det snør nesten hver dag som det gjorde i en periode. Men jeg har en mann som tok all måkingen - vi har en stor snøfreser.
      Snølandskap er pent å se på! I år kom snøen før kulden og da beskytter den alle type vekster slik at de får gode forhold til å overleve vinteren.
      Hilsen Turid

      Slett
  7. Så koselig å se vårtegn hos deg. Men så masse snø! Utrolig vakkert med alt det myke hvite omkring husene. Her er snøen borte nå og våren banker på. Det er fint det. Ha en vakker dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi!
      Nå er snøen borte her også - veldig deilig med vår i tiden fremover.
      Turid

      Slett
  8. Ja, her var det lett å kjenne seg igjen med all snøen! Fremdeles kuldegrader og mye snø her.Jeg er imponert over alle plantene dine. Du blir ikke arbeidsløs! Lykke til med "våronna"!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. hei ingunn!
      Takk for det jeg er ferdig med snø for i år og helt klar for våronna!
      Håper du får deilige skiturer og mange nydelige dager oppe på fjellet!
      Turid

      Slett
  9. Ja, det har vært en tøff vinter i år. Jeg har nok sagt det før, men det gule huset er så nydelig. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Mye snø og mye kulde har det vært - NÅ er det over. Litt surt uten sol. Jeg har vært ute i formiddag og hjulpet Einar med å ta ned en del trær, så nå blir det litt symaskin.
      Hyggelig du liker huset vårt - regner med at du ikke mener lekehuset...🤣🤣
      Hilsen Turid

      Slett
  10. Disse vakre vinterbildene er selvfølgelig litt villedende... vi hadde snø på ski i syv dager og jeg jublet... Jeg kan levende forestille meg at du ikke er glad når snøen varer så vedvarende... MEN han ser fortsatt ut vakker. Heier på mannen din for å håndtere det som måtte til.
    Pelargoniene dine vil bli flotte... Jeg er imponert over antallet... ideen om å gå fra 100 til 38 er kanskje ikke så ille... lykkeønskninger fra Viola.
    Takk for flotte bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola!
      Tusen takk for hyggelig hilsen!
      Nå er snøen borte. Den brukte ikke så mange dager på å bli borte i vekslende vær med regn og sol om hverandre.
      Gleder meg til å begynne ute i hagen. Jeg koser meg fortsatt med symaskin og strikketøy!
      Ha en fin påske!
      Hilsen fra Turid

      Slett
  11. Så praktisk og flott stativ! Og så deilig å se alle plantene som begynner å spire. Snöen er vakker også, men nå håper vi det holder opp med den varen for en god stund!
    Hilsen Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora!
      Et praktisk stativ.
      Her er all snøen borte nå og jeg ønsker meg ikke mer i år!
      God påske!

      Slett