søndag 24. mars 2024

Sitrontreet

 I orangeriet har vi et sitrontre.

Det fikk vi i mai 2021. Første året fikk vi 2 sitroner og for hvert år har antall sitroner bare økt.

I fjor høst var det mange sitronkarter. De har modnet i løpet av høst og vinter, så nå kan vi bare gå ned i

 orangeriet og hente en sitron når vi trenger.



Sitrontret klipper jeg flere ganger i løpet av året. Det gror veldig fort ut lange skudd med store torner på. Jeg klipper av mesteparten, lar bare noe stå igjen. Tornene kan jeg klippe av




Sitrontreet i bakgrunn.



Det neste nå blir å klippe og rydde i plantene her nede.

8 kommentarer:

  1. Så flott sitrontre du har, Turid! Jeg hadde det før, men så fikk jeg skjoldlus på de, og da ble de kastet. Ja, det er nok å rydde opp i nå. Ha en fin våruke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk, håper ikke jeg får noe lus eller annet skit på sitronplanten.
      Ha fine dager - kanskje de blir kalde.
      Turid

      Slett
  2. Hej Turid!
    Det låter lyxigt att kunna hämta egna citroner, och fint är det dessutom.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Alltid gøy å høste fra egen produksjon, uansett hva det er, men sitronplanta er et fint innslag i orangereiet.
      Turid

      Slett
  3. Åh-ja, så fint citrontræet står med de gule frugter - som pyntet til påske!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Takk, ja den pynter opp der den står.
      Turid

      Slett
  4. Så flott sitromtre. Jeg har sett andre har forsøkt seg med det i sommeren, men de har ikke klart å få det til å leve over vinteren. Du har nok rett temperatur til det. Nå har du en jobb med plantene, men det blir sikkert fint utover. Ha en vakker dag i våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi!
      Takk, ser ut som planten trives både med lys og temperatur der den står. Der skal den få lov å stå.
      Våren startet på en måte tidlig, men det er kaldt, så vårarbeidet får vente litt.
      Ha en fin dag!

      Slett