tirsdag 9. april 2024

Drivhus reparert.

 Det har vært en hard vinter.

Hvor mange blomster som ikke har greid seg, vet jeg ikke. Det kom snø før bakken frøs skikkelig, så egentlig tror jeg det har gått ganske bra.

Jeg har noen ranunkler som ble flyttet fra Trondheim og ned til vår hage for 75 år siden. De pleier å være av de aller første som kommer, men jeg kan ikke se noe til de enda. Litt engstelig.

Jeg har 6 store potter med Hagehortensia som stå i en ytre kjeller hvor det blir kuldegrader, men litt færre enn ute. I vinter hadde vi ned i 23 minus og jeg vet ikke hvor kaldt det har vært for Hortensiaene, men ingen nye skudd foreløpig - det kan hende jeg er litt utålmodig.

Drivhuset derimot som vi monterte våren 2010, det kom ikke "helglasset" gjennom vinteren. 

Nå har det stått i vind og vær i 14 sommere og ikke minst vintre. Det hadde skruer av aluminium. 

I takkonstruksjonen var det et par som ga etter og da falt en hel rekke med glass ned. Det viste seg at dette ga non forskyvninger som førte til at mange glass fikk sprekker.

Ved hjelp av "Hagedyrkeren", som holder til i Vestfold, ble huset som nytt i løpet av en dag. Vi valgte å erstatte glassene i taket med plater av kanalplast, håper det gir litt "skygge" gjennom sommeren. Vi fikk fikset skyvedørene, som aldri har glidd så lett som nå. Han ordnet med alt som skulle til av materialer. Vi gjorde ingen ting, det var så deilig, verd hver eneste krone! 


Skaden ser ikke så stor ut på bildene.


Det var den heller ikke.
Men nå er det som nytt!


Vi fikk gode tips på hvordan rengjøre de vannrette skjøtene, 
der glassene går litt over hverandre på veggene.


Og gode tips på hvordan vi skulle få dørene til å gli lett.


Klar for ny sesong i drivhuset!


17 kommentarer:

  1. Så bra at skaden ikke var så stor, og det ble reparert igjen. Jeg begynte så vidt i drivhuset i dag jeg også. Endelig er det vår!

    SvarSlett
  2. Hei Marit!
    Ja nå kan vi glede oss over våren!
    Blir spennende å se hva du fyller drivhuset ditt med utover våren...
    Ha fine hagedager, Marit.

    SvarSlett
  3. Jamen godt at udstyret er i orden nu! Så er det bare at vente med spænding på planterne, og jeg håber det hele har klaret vinteren på trods af hård kulde!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Ja nå er våren her! Vi ligger vel noe etter dere i Danmark, men jobber på med luking og rensing av bed, mens jeg venter spendt på hva som spirer utover.
      Ha en fin helg!

      Slett
  4. Hej Turid!
    Det låter bra att växthuset är i ordning igen. Jag valde också kanalplast i taket då jag beställde mitt växthus. Det har fungerat bra, förutom på en skiva som har fått mossa inne i kanalen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Tror alle med kanalplast er fornøyde, håper jeg klarer å holde de rene, glass må også holdes rene. Det er ikke alltid lett å holde skjøtene på glassveggene fri for mose og skitt.
      "Hagedyrkeren" forklarte meg hvordan jeg kunne rense de med høytrykks spyleren.
      God helg!

      Slett
  5. For en god følelse det er å få ting i orden igjen! Fint å kunne reparere uansett hva det er.

    Hilsen Ingunn

    SvarSlett
  6. For den som har gleden av drivhus er det ikke "å leve" med uten. Så gleder meg med deg over å ha fått orden på det igjen. Heldig er dere som har flinke folk i nærheten som kan kunsten å reparere. Ønsker deg en herlig vår!
    Hilsen "Hagen i skogkanten"

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar.
      Ønsker deg en fin helg!
      Turid

      Slett
  7. Hej Turid
    Dejligt at I nu har et næsten nyt drivhus. Nogle gange er det godt at få hjælp udefra og betale sig fra tingene.
    Jeg håber, alle dine planter kommer frem igen. Jeg har lige klippet de visne blomster af mine hortensier.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Helt enig!
      Jeg renser også mine planter nå og klipper blomstene av Hortensia.
      Det er mulig jeg har stor forventning i år, fordi en del planter spiret mye tidligere enn forventet ut fra vinteren vi har hatt.
      Ha en riktig fin helg, Lisbeth!

      Slett
  8. Så flott at drivhuset lot seg reparere! Fagfolk som kan sin sak er gull verdt!
    Hilsen Nora

    SvarSlett
  9. Så kjekt at du fikk fikset drivhuset. Jeg måtte gi opp mitt aluminiumshus for noen år siden, stengene var blitt helt skjeve etter en storm i tillegg til ruteknusing, det nye i tre virker i hvert fall å være mer solid. Drivhus må en ha. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Jeg husker godt at du fikk ødelagt ditt drivhus. Det var nok utsatt for langt verre uvær enn vårt. hos oss var det bare noen skruer som gikk i stykker slik at stengene løsnet, men ganske mye glass gikk i stykker - spesielt på taket. Aluminium er byttet ut med stål og tror et tak som demper den sterke sola noe, kan bli en bedring.
      Ditt nye hus ser veldig fint ut!
      Ha en fin helg, Ingeborg!

      Slett
  10. Så kjekt å få berget drivhuset!

    SvarSlett