mandag 17. juni 2024

Slik gikk det med Hortensiaene mine!

 Det lønner seg å være tålmodig!

Jeg tror jeg nevnte i et tidligere innlegg, at jeg var engstelig for om Hortensiane mine var døde.

Jeg har 6 potter som står inne i et "ytre kjellerrom" på vinteren. Det er lunt og noe demper for kulde,

men ikke frostfritt. Det ble ekstra kaldt i vinter.

De ble flyttet ut i våres. Så gikk tiden, etter hvert begynte 2 stykker å spire fra rota. De andre så døde ut.

Så gikk nesten hele mai - nå har 3 av de 4 "døde" begynt å spire fra rota med noen få blader,

men de lever!


Måtte bare ta med et bilde fra der jeg har plassert 2 av de håpløse plantene.

'
Hortensia i tønne, er det nok ikke håp for nå, men den til venstre har begynt å spire!


De to som spiret først ser slik ut. de har spiret oppover på grenene, 
så jeg har håp om at de kan blomstre i sommer.


På tre stykker, kommer nye spirer fra rota.


Ellers går livet i bedene som det skal, alt har overvintret.





8 kommentarer:

  1. Så hyggelig at flere har overlevd. Din metode har jeg aldri prøvd, men du har også et mildere klima enn her. Hortensia er så fine, men det nytter ikke å overvintre de inne. Da blir de fulle av lus. Jeg har en jeg kan sette i drivhuset i vinter og som da vil stå helt kaldt. Det vil vise seg om det går her. Jeg ønsker deg en fin uke Turid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Vi har noe ulikt klima tror jeg, men Hortensia tåler en del kuldegrader, men antagelig lite vind. De som bor litt mer lunt her rundt oss, har Hortensia ute hele vinteren. Det har sikkert vært under minus 15 -20 en kort periode der mine har stått, men det er i grenseland, så pakker de litt inn hvis det blir så kaldt en annen vinter.
      Fortsatt fin dag, Marit!

      Slett
  2. Hej Turid!
    Jag har en hortensia som jag har haft i växthuset i vinter, och den överlevde. De kan se lite döda ut innan det kommer något grönt på dem. Så bra att dina väcktes till liv.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Ja tålmodighet lønner seg. Vet fra før at det kan ta litt tid, men måtte vente veeelig lenge i år. De fleste kommer ikke til å blomstre, men da er de ok neste år!
      Er det like kaldt i drivhuset ditt som ute på vinteren? Tror det har mye å si at det ikke blåser.
      Ha fortsatt fin dag!
      Turid

      Slett
  3. Godt de klarede det, håber også at de klare at blomstre.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Lisbeth!
      Jadet var rett før jeg hadde kastet de 4 siste, men 3 har overlevd og kommer nok ikke til å blomstre i sommer, satser på de to som spirer på fjorårets grener!
      Ha en nydelig dag!
      Klem

      Slett
  4. Det gælder om at være tålmodig. Planter, man har dømt døde, kan somme tider overraske og få grønne spirer hen på sommeren. Det bliver spændende at se, om der kommer blomster.
    Det sidste billede er et bevis for, at det vokser fint og tæt i dine bede.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna!
      Jeg er en tålmodig sjel, så jeg kan vente til neste år før de siste tre som kommer opp fra roten, begynner å blomstre igjen .😂😂
      Ha en strålende dag med sol!
      Turid

      Slett