fredag 7. juni 2024

Slik laget jeg fikentre!

 Tidligere i vår, 19 april, hadde jeg et innlegg hvor jeg skrev om at jeg prøvde meg på å lage egne fikentre.

Det har gått veldig bra!!

Jeg klippet av en lang gren av fikentreet mitt.

Denne delte jeg i 3 - toppen, en liten gren på stilken og til slutt tok jeg nedre delen av stilken som var helt uten blader og sidegrener.

1. Jeg satte alle tre i et glass vann

2. Alle begynte å danne røtter under vann.

3. Alle knoppene til blader begynte å åpne seg.

4. Den bare kvisten, hadde utviklet røtter og hadde antydning til å bryte på stilken, men så skjedde det            ikke noe mer. Jeg ble utålmodig og satte en plastpose over planten, men tettet ikke posen nederst.


RESULTAT

Den bare kvisten har uten tvil blitt den fineste planten!



Til venstre står det som var øverste spiss på grenen jeg klippet av: Bladene som sto der som knopper har sprunget ut og den har fått et godt rotsystem. 
Til høyre står det som var en liten sidegren på den til venstre, her har knoppen på toppen sprunget ut og den har fått et par smågrener med hvert sitt blad.


 Her er "vinneren". Den som var bare en stilk, fikk et godt rotsystem og den har utviklet flere grener med blader.

Under står "morplanten" som står inne i orangerit.
Den har en stamme med 4 grener ut. Disse var blitt lange ut i hver sin retning, bare med blader ute på tuppene. I løpet av to år nå, har jeg klipper de godt inn.


Noen av bladene har blitt kjempestore og den har blitt en mer frodig plante.


Denne grenen (under) klippet jeg våren 23, men har grodd seg til først i år.


Den grenen på bildet under, er den jeg klippet i år. Den har blitt frodig allerede.


Min konklusjon ut fra min erfaring er at fikentrær har veldig godt av litt jevn klipping.
Fikentre er lette å lage flere av!

Denne planten står inne hele året. 
De 3 nye plantene skal over i større potter.
De skal få stå ute på sommeren og i Orangeriet på vinteren.
Da får vi se om de blir frodigere av å stå ute på sommeren
- det har jeg lest at fikentrær liker best!


12 kommentarer:

  1. Takk for gode råd om fiken, Turid. Jeg har en stor fikenplante som trenger klipping. Da skal jeg prøve å lage avleggere av den.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Så hyggelig at jeg har tips til deg, pleier å være omvendt 😉.
      Ha en fin dag!

      Slett
  2. Du verden! Gøy å lage egne planter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Enig! Dette er jo en kjent metode, men gøy å lykkes!
      turid

      Slett
  3. Hej Turid!
    Du är duktig, det blev riktigt fina plantor.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Takk. Det handler om å prøve, var samme måte som jeg bruker for å lage pil-tre.
      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Det er et meget vellykket eksperiment, som giver lyst til at forsøge selv. Vores figentræ døde i en potte udendørs for et par år siden i en kold vinter, men nu vil jeg prøve at få en gren et sted. Det lyder jo super nemt at lave gode nye planter. Meget opmuntrende indlæg Turid!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Takk for hyggelig kommentar.
      Håper du kan få en liten kvist av noen! Du får det helt sikkert til!
      ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  5. Flot du kunne lave en figen selv, i min tidligere have havde jeg en, som min gamle nabo havde lavet til mig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy å gjøre det selv. Fiken blir store og vi må ta de inn om vinteren, så jeg må nok gi bort et par.
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  6. Så spennende, tenk at det er så enkelt. Jeg skal prøve når min har blitt litt større. Den står i kaldt drivhus hele året, og i år ser det ut til å bli litt fiken også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Du har sikkert litt mildere klima på vinteren. jeg har mitt stående inne i orangeriet hele året.
      Tenkte å ha de nye ute på sommeren, det skal være lettere å få frukter, har jeg lest.
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett