lørdag 3. desember 2016

Gaveideer: Reisesmykkemappe

Jeg elsker å være ute når det er vår, sommer og utover en lang høst. Da er det helt stille og rolig på sy-rommet, men utover høsten når all opprydding begynner ute, da begynner jeg å lengte etter å komme meg inn - på sy-rommet!
Nå er det gått en måneds tid siden hagesesongen tok slutt og jeg har fått holde på med andre interesser som f eks litt quilting, annen søm og strikking.

Først og fremst har det vært sydd og laget noe med tanke på julegaver. Kanskje kan det være ideer for noen som leser dette.

Reisesmykkemappe:
Denne er kjekk å ha med seg på reise, alle smykkene ligger samlet i små rom i en liten mappe.

 
To mapper ferdig.

 
Slik ser reisesmykkemappen ut på innsiden. Tre små rom med glidelås og et stort som kan brukes til for eksempel litt større kjeder eller klokker.

 
Jeg bruker alltid to eller tre stoff. Utsiden og innsiden kan være samme stoff eller to forskjellige og alle lommene bruker jeg ofte et tredje stoff. Videre trenger jeg tre glidelåser på 15 cm og ca 1,5 meter skråbånd.

 
Jeg lager en liten "pølse" til å sette ringer på. Denne er til å åpne i den ene enden med en trykk-knapp for å tre ringene innpå og så lukke.

 
Her er jeg klar til å skjære opp til enda en ny reisesmykkemappe. her skal jeg bruke et stoff på utsiden og et annet på innsiden, så bruker jeg et tredje ensfarget til lommene.
 
1.  Jeg begynner med å skjære opp alle delene.
2.  Så starter jeg med å sy de små bitene mellom glidelåsene og lommene fast i glidelåsene en for en   oppover fra sen nederste glidelåsen.
3.  Så kommer den store lommen som ligger bak alle smålommene.
4. Nå syr jeg pølsen til å ha ringer på, fester den og slår trykk-knappen.
5. Så tar jeg yttersiden, et mellomlegg som kan være en bordfilt og et "bakstykke og quilter sette sammen.
6. Til slutt setter jeg det ferdig quiltede ytterstykke sammen med inner-delen med alle lommene sammen med et kantbånd rundt det hele. Da må jeg passe på å feste bånd til å binde den sammen.
 
NB Mønster er eget design.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar