torsdag 19. oktober 2017

Kompostbingen er full.

Endelig er jeg kommet dit at alle blomster som ikke tåler frost, er kommet inn, selv om ikke alle er kommet helt på plassen de skal stå i vinter.
Mange blomsterbed er ryddet klare for våren. Målet er at alle skal ryddes.

Bildene er alle fra området ved dammen vår nedenfor huset., og de er tatt før og etter jeg tok opp planter og klippet alt ned-

Årets kompostbinge er helt full. Neste år begynner vi på neste "kammer" og årets bimge skal stå i 3 vintre før den tømmes.









12 kommentarer:

  1. Hei Turid

    Deilig med ferdig ryddede bed. Du bor i et ganske mildt område av landet forstår jeg, for her lar jeg alle stauder stå til neste vår. Bladene gir rota beskyttelse, men her er det også skikkelig kaldt om vinteren også til tider. Men jeg misunner deg å slippe oppryddingen på våren :)

    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bor ved sjøen i Vestfold og det er nok ganske mildt på vinteren for så lenge ikke sjøen fryser (det er meget sjelden), så avgir den varme. Dagliljene har jeg beskjært mange ganger, de er så villige at det går bra. Hosta derimot er første gang jeg klipper ned, litt spendt, men bladene var visnet nesten helt bort. Kan hende jeg legger litt plengrass over, gjorde det sist vinter.
      Gleder meg til våren.
      Ha en fin helg Marit, innevær tror jeg.
      Turid

      Slett
  2. Vilken härlig utsikt från din trädgård. Jag hann också få in krukorna före första frosten som kom inatt.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger, utsikt har vi ja, så flott at du rakk å få inn alle pottene, ofte litt pes å få gjort det.'
      Ønsker deg også en hyggelig helg.
      Turid

      Slett
  3. Kompost kan man inte få för mycket av. Har sagt det förut men utsikten är magnifik. Måste vara den vackraste kompostutsikten som finns. De brukar ju vara undangömda annars.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene, vi har faktisk gjemt våre kompostbinger innerst i et hjørne nedenfor låven, men vi bor i en skråning ned mot sjøen, så vi ser stort sett denne utsikten hvor vi enn er i hagen.
      ha en hyggelig helg!
      Turid

      Slett
  4. Hej Turid!
    Det är ett stort jobb du är klar med, mina rabatter får stå ganska orörda till våren, det behövs skydd mot den kalla vintern, skall ha löv som täcker också, för att det skall bli varmt och skönt. Vacker utsikt du har.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, Rundt busker har jeg hatt på en god blanding av jord og hestekompost, rosen får en ladning med kukompost rundt føttene. I tillegg så legger jeg litt plengress opp på f.eks hosta. Så helt ubeskyttet er de ikke. Det pleier å gå bra.
      Hyggelig at du liker utsikten. Ønsker deg en fin helg!
      Turid

      Slett
  5. Jeg visste ikke at det tar så lang tid med kompost.
    Da må en være tålmodig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Går sikkert an å lage kompost raskere, men vi har laget tre binger og tenker å bruke en hvert år for så å trille ut en binge hvert år. Vi kjøper et stort hengerlass med bedjord og får mye hestekompost fra naboen hvert år, så vi har tid til å vente på kompostbingen vår.Ha en trivelig helg!
      Turid

      Slett
  6. Hei Turid. Jeg klipper ned en del. Selv om vi har mange kuldegrader går det greit. Klipper alltid ned hostaene. Her er det sterk vind, og det høljer ned. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise jeg regner med det går bra med plantene her også i vinter - pleier det.
      Håper det ikke blir for mye nedbør hos dere denne helgen. Her blåser det ikke, men regner, og det skal det fortsette med i flere dager.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett