lørdag 9. september 2017

Blomster litt her og der.

En morgen uten regn (litt tidligere i uka), rusler litt rundt og ser hva som er igjen av blomster......

 

Noen er på hell som: Ridderspore, Gladioler og Pyntekorg



 
Noen er på topp: Gul solhatt, Montbretia, Blomkarse, Pelargonie 




 
Her er det en blomkarse som virkelig har tatt seg til rette og vokser ut i metervis

 
Noe vokser bare helt vilt:
Denne blomkarsen har bare funnet et sted for seg selv under solbærbuskene

 
 Men disse gule skal fjernes neste år, de er helt umulige, vokser både i høyde og bredde, tar snart livet av en stor flott pion som står midt inne her.
 

 
Mens noen står og venter på neste sesong:
Som denne her, ble reddet ut av noe villniss og skal tilbake til bed neste år

 
Sådde riddersporer som blomstrer nå. De skal få sine plasser til våren.



18 kommentarer:

  1. Flotte riddersporer du har sådd! Husker du hva de frøene het? Jeg har så lyst på masse riddersporer :)

    Ha en fin lørdag, Turid!

    SvarSlett
  2. Dette er frø fra egen plante, "Summer Skies Premium" står det på lappen som var på, men den er faktisk ganske kraftig blålilla. Kan sende deg frø hvis du vil. Jeg hadde tenkt meg mange blå nyanser ved å "stjele" frø hos naboen, men de hadde fjernet sine.
    Jeg utvider med en hvit og en rosa som jeg har kjøpt.
    Ha en fin helg Marit, håper Vestfold snar får sol.
    Turid

    SvarSlett
  3. Spesielt flott med oransje blomster, lyser så fint opp. Ha en fin helg,
    hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig at det er fint med farger som lyser litt opp, oransje er også en høstfarge.
      fortsatt fin helg til deg også-
      Turid

      Slett
  4. Hej Turid!
    Riddarsporrar är en favorit, är så glad att jag lyckades med mina frösådder. Har också köpt nya plantor i år för att få lite vackra blommor, och nästa år får jag se mina blomma.
    Ha en trevlig helg /marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig at Ridderspore er flotte. Vi kan begge glede oss til neste sommer da.
      Ha fortsatt en god helg.
      Turid

      Slett
  5. Hej Turid!

    Massor av sensommarblommor i din trädgård, det är vackert! Den gula som brer ut sig tror jag heter dagöga på svenska och den kan vara besvärlig då den tar för sig ordentligt.

    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Gunilla. Jeg tror den gule kalles "Kyss meg over hekken", men dagøga er jo et fint navn, jeg kan bruke det svenske navnet. Jeg vet den sprer seg veldig. Har hatt den i mange år og fjernet veldig mye opp gjennom åra. Fin å ha i utkanter, den blomstrer så lenge. Den er til forveksling lik jordskokk, som vi også har.
      Ønsker deg en fin dag.
      Turid

      Slett
  6. Veldig fine riddersporer!
    Moro med den blomkarsen, selv om den tar litt over :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!
      Ja har aldri hatt så lang blomkarse noen gang, må klippe med håndsaks under den.
      Ønsker deg en fin uke!
      Turid

      Slett
  7. Bra med blomstring på tampen!
    Ja, endelig har blomkarsen tatt av. Ville nesten ikke spire i tørken tidlig i sommer.
    Hagelivet består jo av å styre de ustyrlige, og redde de som sliter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig enig.
      Mine blomkarser har også slitt i tørken i år. Mange er små og blomstrer lite.
      Morsomt sagt, ja i år har jeg reddet mange, men da er det noen som føler på "friheten" ved ikke å bli så passet på, he,he.
      Ha det fint.
      Turid

      Slett
  8. Hei Turid. Selv om hagen er på hell, blomstrer det mye hos deg. Flott blomkarse. God søndag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Hanne-Lise.
      Ja maken til kraftig og lang blomkarse har jeg aldri hatt, sikkert 5 meter lang. Har hatt hestegjødsel i bedet.
      Ha en fin uke.
      Turid

      Slett
  9. Flott å se så fin blomstring hos deg! Nydelig tue med gule rudbeckia. Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Vigdis. Solhatten blir større og kraftigere fot hvert år. Første åre holdt snilene på å ta livet av den.
      Ønsker deg også en fin uke.
      Turid

      Slett
  10. Så mange flotte blomster du har. Likte godt den oransje. Må nok få meg litt oransje blomster i hagen. Den ene blomkarsen i hagen min fikk en flott oransjefarge i år. De spretter opp her og der og jeg flytter rundt på dem. Kjekt med sommerblomster som selvsår seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.
      Sikkert Montbretia du liker. Den er veldig fin å ta inn. Blomkarsen er også ganske oransje.
      Ha en fin uke.
      Turid

      Slett