onsdag 6. september 2017

Urter i min hage.

Etter besøket på Auen Urtegård, ble jeg litt nysgjerrig på hvor mange urter jeg har selv, så jeg tok en liten opptelling.

Løpstikke eller Kjærlighetsurt, jeg bruker denne til å lage suppe, men smaken minner om selleri så jeg bruker den også for å gi sellerismak av og til.

 
Oregano, når den blomstrer, klipper jeg den ned, kommer igjen med friske blader. bruker den som friskt krydder og tørker den.
Blitt fortalt at te av oregano, er fin mot forkjølelse.
 




 
Sitronmelisse (over) og Salvie (under), begge klipper jeg ned når de blomstrer.
Sitronmelisse bruker jeg mest til dessert og kaker som pynt.
Salvie krydder til fisk og svin, kan tørkes

 
Timian - er nydelig til veldig mye. eks til ovnsstekte poteter, i gryter......osv
dette fryser jeg ned som friske kvist på glass. Er jeg rask når jeg tar det ut, er det bare å Børste av de små frosne bladene, men den tiner på under et minutt.

 
Fransk Estragon brukes mye til fisk og lam. Jeg har av og til litt i frisk salat. Den smaker litt anis.
Har blitt fortalt at man lage te av den og den virker slimløsende. 


 
Syre (over) og gressløk (under). Gressløken bør klippe ned noe hele tiden for at den skal holde seg frisk og klar til å bruke. Min er ikke nyklippet!


 
Persille (over) og en mint under, vet ikke navn på denne minten.


 
Over er det Peppermynte som er klippet ned og under er det Eplemint som burde vært klippet ned.
Begge disse kan man lage te og Mojito av.
Jeg har også laget gele for å ha som tilbehør til kjøttmåltid av begge.
Mine mint og mynter, har jeg satt i store sementrør i hop om at jeg skal unngå at den sprer seg veldig

 
Under er det Sitrontimian, som bærer nydelige blomster tidligere på sommeren. Denne klipper jeg aldri ned. Her er det noen etternølere som dukker opp med blomst.
Den bruker jeg i salater, til pynt og til desserter.

 
 



 
Over er det basilikum, denne har jeg alltid i drivhuset.
Under er det Rosmarin, denne står også i drivhuset der den har mye bedre vilkår for å overvintre.
dette er nok to av mine urter jeg bruker aller mest - til alt!

 
Ti slutt er det litt dill, denne sår seg fra år til år og spretter opp der den selv ønsker.
Mye av dillen er visnet nå, men det finnes noen sprett runt slik at jeg har nok til sylteagurkene
som jeg legger ned i disse dager.

8 kommentarer:

  1. Hei Turid. Flotte urter. Har litt selv også. De jeg bruker mest er salvie og rosmarin. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt å ha urtene stående rett utenfor i hagen. Da er det lett å bruke de også. jeg tror jeg bruker meste timian, basilikum og rosmarin.
      ha en fin dag videre (her har det silregnet i hele dag)
      Turid

      Slett
  2. Så flink du er til å ta vare på urtene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det du. De har jeg nok hatt i mange år. Dette er jo stort sett stauder alle sammen, så de bare blir på plassene sine.
      Ha fortsatt en fin dag!
      Turid

      Slett
  3. Så flott innlegg om urter:)
    Jeg bruker mange av de samme, men ikke noe mynte.
    Lurt å fryse nes timian stilk i glass, det tar jeg med meg videre:) Gressløk kutter jeg opp i biter og fryser, lett å ta et dryss på maten gjennom vinteren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Inger Marie, hyggelige at du kan hente noen tips.
      Jeg også kutter litt gressløk til vinterbruk, men jeg har de siste åra hatt en plante i en stor potte i det lyseste rommet og kan høste større deler av vinteren.
      Ha en fin avslutning av uka.
      Turid

      Slett
  4. Imponerende alt du har av urter i hagen og så flott at du bruker det aktivt. Inspirerende å lese, kanskje blir det litt her også neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig hyggelig hvis jeg kan inspirere deg til å utvide urtehagen din. Mange (unntatt mynter) kan stå i vanlige bed. de er som en staude - krever ikke allverdens av stell.
      Ha det fint Liv.
      hilsen fra Turid

      Slett