torsdag 21. september 2017

Ferie fra hagearbeid.

Vi koser oss veldig med å jobbe i hagen, men det er utrolig deilig - og ikke minst gøy,  
å reise litt på tur.
I dag er vi kommet hjem etter en uke på Mallorca.
Mallorca var et nytt reisemål for oss. Det var varmt og deilig der, men blomster var veldig på hell der også, men fortsatt noen fargeklatter igjen.

Navn tror jeg ikke jeg har på noen av disse.
 

 
Disse fantes både i rosa og hvitt. Blomstene var helt nydelige, de var så tynne at de var gjennomsiktige og med noen flotte støvbærere.


 
En type kaktus.


 
Disse vokste vilt rundt omkring.
 
 

 
Denne rosa burde husker jeg ikke navnet på, brukes veldig mye til hekk, finnes i rød, rosa og hvit,

 
Kjempestore blomstrende strå/siv, er flotte og dekorative der de spretter opp.

 
Denne ene blomsten var ca 50 cm i selve blomsten og sto helt alene i en fjellsprekk.

 
Typisk sør-Europeisk bilde.


 

16 kommentarer:

  1. Det hørtes deilig ut med en tur til syden! Den øverste heter Bogainvilla, den som vokste vill er yukkapalme, og den siste rosa heter Oleander. Alle sammen har jeg hatt som stueplanter, men de trives nok best i sitt hjemmemiljø.

    Ha en fin dag, Turid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig med litt ferie i varmen, men brå overgang å komme hjem igjen. Jeg prøvde meg med Bogainvilla ute på sommeren og tok den inn på vinteren, men fikk den ikke til å overvintre inne. Jeg trodde ikke dette var Bogainvilla, for den var annerledes enn de andre vi så, men googlet den og ser det er mange utgaver, så det er nok det.
      Du må ha en fin dag. Jeg må gå en tur ned i drivhuset og rydde opp litt etter en uke uten stell.
      Turid

      Slett
  2. Hei Turid.
    Deilig med en tur til syden. Yukkapalme har jeg ute i hagen hele året. Det går noen år før blomstene kommer. Enda ikke hatt blomster på min. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise, så gøy å ha palme i hagen, tror du må ha litt mildere klima enn her hos oss. Den er fin uten blomst også, litt eksotisk.
      Ønsker deg også en god helg!
      Turid

      Slett
  3. Deilig med ferie også.
    Nydelige bilder :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja veldig deilig med sol og varme, men deilig å komme hjem også.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  4. Hej Turid!
    Låter inte dumt att komma iväg till sol och värme.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig deilig med varme, men litt brå overgang til høst da vi kom hjem.
      Håper du også får en hyggelig helg Marika.
      Turid

      Slett
  5. Hej Turid
    Jeg har været på Mallorca for mange år siden og husker godt bourgonvillaerne, de er så flotte, jeg håber, du fik noget varme og sol dernede.
    God helg
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth, det ble mye sol og varme på oss. Den største blomstringsperioden var over for i år.
      Ha fortsatt fin helg du også.
      Turid

      Slett
  6. Hei, så herlige bilder! Vi har også vært på ferie på Mallorca i år, utrolig vakkert der!!
    Fint å oppdage din blogg,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida, velkommen til min blogg, håper du finner noe du synes er interessant.
      Det var vår første tur til Mallorca, en variert og fin øy.
      Ønsker deg fortsatt fin helg Ida.
      Hilsen fra Turid

      Slett
  7. Godt med litt sol og varme på denne tiden:-)
    Tror nok Yukka palmen vil overleve hos deg. Vi bor på østsiden av fjorden, og den trives godt her, og har blomstret flere ganger.
    Ha en fortsatt fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja deilig med litt varme før høsten virkelig slår rot.
      Hadde vært veldig morsomt å ha Yukka palme i hagen, men har aldri tenkt at jeg kan få den til å overvintre i vår hage, tror du det er mulig???
      Fortsatt god helg til dere også Eirin!
      Turid

      Slett
  8. Hei!
    Morsomt å se. Deilig med flotte farger. Har aldri vært der, men har hørt at det er en fantastisk blomstrenede øy.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde heller aldri vært der før nå. Det er mange flotte blomstrende øyer og steder i Syd-Europa, men bør nok da være tidligere på året.
      Fortsatt fin helg Anne.
      Turid

      Slett