tirsdag 19. mai 2020

Pilball ferdig.

Tidlig i vår klippet jeg ned piltrærne mine.
Da får jeg en stor bunke med pilkvister som jeg kan leke meg litt med.
I år prøvde jeg meg på å lage en ball som skal ligge som en dekorasjon ute i hagen.
Jeg flettet også en stamme til et tre., ne jeg også prøvde i fjor.

Ballen tok det lang tid å lage, vet ikke hvor mange kvister jeg har brukt, men skulle ikke blitt overrasket hvis noen hadde sagt det var nesten 100...….


Piltreet under ble laget våren 2019.
Toppen som vokste ut i fjor, ble klippet helt av denne våren.
Skel klippes hver vår.


Slik ser stammen ut når den er nyflettet.


Jeg setter kvistene i vann samme dag som jeg klipper trærne.
På den måten er kvistene ferske og kan spire i våt jord hvis men lager noe som skal plantes.
Å jobbe med ferske kvister betyr at de ikke behøver ligg i bløt før bruk.
Men der er veldig viktig å mykne kvistene godt rett før bruk.
Da blir de smidige å jobbe med.
Skal man flette tre, må de ikke myknes!

10 kommentarer:

  1. Det er spændende at læse om, hvordan du udnytter pilegrenene. Bolden er blevet meget fin, og den vil tage sig smuk ud som en dekoration i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna.
      Takk for hyggelig kommentar.
      Ha en strålende dag.
      Turid

      Slett
  2. Hvor er det en smart måde at genbruge pilen på :-) Bolden er jættefin at have i bedet.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Tusen takk.
      Jeg har ingen erfaring med å lage små "kunststykker" av pil, men veldig gøy å prøve litt.
      Ballen skal flytte litt rundt - der for det er litt lite blomster.
      Ha en fin langhelg!
      Turid

      Slett
  3. Så skicklig du är. Har provat lite själv och vet hur svårt det är. Särskilt att få till en rund boll.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar.
      Nei rund var ikke lett, lykkes bare nesten, men skal prøve igjen :)
      Ha en fin helg, Helene!
      Turid

      Slett
  4. Hvor er det flotte ting, du laver i pileflet. Jeg har aldrig prøvet selv, men jeg elsker dette gamle håndværk og at se, hvad andre kan få ud af det.
    Ha' en rigtig dejlig weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Tusen takk.
      Jeg er helt nybegynner, men det er veldig gøy.
      Håper du også får en fin helg.
      Turid

      Slett