tirsdag 26. mai 2020

Tomatplanting.

I mange år har jeg plantet tomatene mine direkte i jord inne i drivhuset.
Med litt tips herfra og derfra, har jeg begynt å dyrke tomater i bøtter.
I år er første året de skal få vokse opp i orangeriet.

Jeg bruker 20 liters bøtter fra Biltema.


Jeg borrer 4 hull i bøttene - 5-6 cm opp fra bunnen.
Da har jeg laget meg en form for selvvanningspotter.


Så fyller jeg lekakuler i gamle strømpebukser..
Da slipper jeg å ha løse kuler som triller ut ved tømming av bøttene.
Disse ligger i bunnen på bøttene.


deretter legger jeg en bit av en barkduk over "posen" med lekakuler.
Fyller bøtta opp med jord.
Jeg bruker en ferdig gjødslet jord som kalles bedjord.
Mulig dette er det samme som krukke-jord. Vet at det også finnes Tomatjord.


Så er det bare å plante tomatene.
Jeg setter de godt nede i jorda.
Mine tomater burde vært satt i en litt større potte, før jeg har de over i de store pottene.
Men de vokser fort nå og jeg tar sjansen på å sette dem rett i de store pottene nå.


Klare for sesongen.


4 kommentarer:

  1. Ja, murerbøtter kan brukes til så mangt og det er lurt med et lite vannlager. Jeg planter mine tomater direkte i jorden i drivhuset, men hadde dem i potter før. Jeg brukte vanlig plantejord blandet med ca halvparten kukompost. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har gått motsatte vei vi da, Ingeborg. Jeg synes det er enklere med bøttene.
      Kukompost er sikkert like bra som bedjord. Vi kjøper hengerlass med bedjord, som er ferdig gjødslet, så da er det praktisk.
      Ha en fin pinslehelg!
      Turid

      Slett
  2. Så fine planter da. Her blir det nok mange gode tometer utover. God pinse! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Randi.
      Takk.
      Håper på mange tomater av ulike slag.
      Riktig god pinse til deg også.
      Turid

      Slett