fredag 8. mai 2020

Rabarbra saft og vin.

I går kveld høstet jeg mesteparten av rabarbrastilkene mine.
De var blitt kjempestore og klare for blomstring snart.
Jeg tok ikke alle stilkene for da kan planten dø har jeg lest et sted.


Da stilkene var vasket, kuttet i biter og lå klare til koking i saftkokeren, kom Einar opp fra kjelleren med en vinballong.
Den hadde stått siden 1999 i kjelleren med rabarbravin.
Da var det viktig å få tappet en liten prøve.
Vinen var god! Veldig sterk lukt av rabarbra og smakte som litt tørr hvitvin med "et tydelig preg av rabarbra".
Nå skal det eksperimenteres med de 3-4 literne som var på ballongen.
Er den best som den er, eller kan det bli en god "kosevin" eller dessertvin ved å tilsette litt sukker?


Rabarbrasaft lager jeg hver høst, så her er det ingen eksperimentering.


Koker saften ut i en gammeldags saftkoker.


7,3 kg ble til 6 liter saft.
Jeg varmer opp saften til rett under kokepunktet med 200gr sukker pr liter saft.
Tømmer saften over på flasker.
Safen holder seg opp til et år på flaskene
Saften blir sterk slik at så må den tynnes ut med vann når den skal brukes.


Blir spennende å se hva vinen fra 1999 blir til.



16 kommentarer:

  1. Så spennende å lese om dette nå! Jeg kjøpte meg saftkoker i vinter med tanke på rabarbrasaft, men enn så lenge er mine små. Håper å få prøvd det ut senere i vår.
    Flotte flasker!
    Ha en fin dag, Turid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Artig at du er klar for å lage rabarbrasaft. Finnes ikke noe bedre enn kald rabarbrasaft på varme sommerdager (god med noen sprudlende dråper i også). I og med den er så holdbar, så er den også et godt alkoholfritt alternativ til mat i løpet av vinteren. Det var dagens reklame for rabarbrasaft :)
      Ha en fin og varm dag, Marit.

      Slett
  2. Hørtes deilig friskt ut med rabarbravin! Jeg har to små rabarbra som jeg plantet ifjor, de har ikke kommet seg noe særlig, så de skal jeg få flyttet på senere i år. Har tidligere laget rabarbrasaft og solbærsaft, og må få plantet meg en solbærbusk her på et tidspunkt. Jeg har aldri hatt saftkoker, det er noe å vurdere når jeg får litt mer frukt og bær her. Rabarbravin i solnedgang ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis rabarbraen trives slår den virkelig fart og blir stor, men trenger kanskje 1-2 år før den finner ut at den skal trives :).
      Solbærbusk er kjekt å ha i hagen - kan brukes til sååå mye.
      Ha en fin helg!

      Slett
  3. Hei Turid.
    Rabarbrasaft er himla godt. Rabarbravin har jeg aldri smakt.
    Flink er du.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan huske at min far laget rabarbravin da jeg var liten, men vi har ikke gjort så mye av det. Du ser når dunket blir stående i 21 år, så blir det ikke så ofte :).
      Takk!
      God helg til deg også.
      Turid

      Slett
  4. Hej Turid!
    Det låter gott med rabarbersaft och eget vin. Och en fantastisk utsikt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Rabarbrasaft er godt! Det viste seg at gammel vin var ikke så værst det heller.
      Takk, Marika!
      Fortsatt god helg!

      Slett
  5. Rabarbersaft smager dejligt, og det minder mig om min barndom, hvor jeg drak spandevis af rabarbersaft. Det er imponerende, at I kunne gemme vinen i så mange år. Godt at den har en fin smag.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant, Elna.
      Me en kombinasjon av hjemme og glemme, går det godt an, Elna :)
      Ha fortsatt fin helg!

      Slett
  6. Så spennende med rabarbravin, det har jeg aldri smakt, hvis min vokser seg kjempestor kan jeg kanskje prøve og lage. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid gøy å eksperimentere litt.
      Fortsatt fin helg til deg også, Ingeborg
      Turid

      Slett
  7. Vin fra 1999 - det er specielt :) Du har mange rabarber at du sådan kan lave en masse saft, hvor herligt :)
    /Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Vinlegging har vært Einar's hobby.Han har nok pleid å la vinen stå et par år på vinballong, med litt omstikking. Det viser seg at noen ganger kan det bli litt lenger. Vi "fant" en ballong med solbærvin som hadde ligget ca 12 år her sist høst. Det handler nok om at vinlegging er en hobby som har litt pause og at noen ganger blir det fullt i kjelleren med andre ting.
      Her har vi hatt frost i natt, men nå er jeg klar for å gå ut i hagen.
      Ha en fin dag, Ulla!
      Turid

      Slett
  8. Vin fra 1999..... mener du det. Har den stået så længe. Er dybt imponeret.
    Kan du ikke komme med en lille opskrift Turid. Jeg elsker nemlig rabarber.
    Så lige dit salt kar. Det er virkelig fint.

    Klem og dejlig dag
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den har faktisk stått i 21 år i kjelleren.
      Vet ikke hva du vil ha oppskrift på : Å lagre vinen så lenge eller på hvordan vi legger vin? Rabarbra saft har du oppskrift på mellom bildene over.
      Så morsomt at du la merke til det gamle saltkaret etter mine besteforeldre :)
      En klem tilbake til deg, Charlotte. Riktig fin dg til deg også.
      Turid

      Slett