onsdag 21. september 2016

Årets pyntegresskar.

Brukbar avling i år også.
I 2015 fant jeg frø jeg hadde tatt fra gresskar jeg dyrket i 2010 eller 2011. Trodde ikke de var brukbare, men sådde de i juni bare for å være sikker på at de ikke spiret, MEN de spiret - over 100 planter. Resultatet ble ca 150 gresskar.
Jeg fikk bare tatt frø fra et par stykker sist høst, men hadde fortsatt de gamle frøene. Det ble rundt 50 planter i år, men var mye tidligere ute slik at avlingen pr plante er blitt større.
Jeg sår frøende inne i april og planter ut i slutten av mai.

 
Har høstet 150 stk i år, men har noen igjen på plantene.
Nå har jeg mange ulike  slag og må passe på å få samlet inn frø fra de ulike typene.
Nå har jeg erfart at pyntegresskar har høy spire-evne selv om frøene er 2-3 år gamle .



 
Hva brukes pyntegresskar til:
Jeg gir bort veldig stor del - bruker de i stedet for blomsterbuketter.
De kan ligge i krukker og kar ute f.eks på en trapp. de kan være til pynt inne - i boller og fat eller som dekorasjon på et dekket bord eller bare ligge rundt om der det passer.
Kanskje noen har andre kreative ideer på bruk-
NB De kan ikke spises.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar