lørdag 17. september 2016

Eplegele.

September og den store eplemåneden.
Eplekaker og paier av alle slag
Tørkede epleskiver
- Og eplegele.

I dag har jeg laget eplegele. Jeg begynte med nedfallseplene.
Bruker saftkoker til å skille ut saften fra eplene.
Tok ut kjernehus og skar eplene opp i biter. Brukte en eplekutter som skjærer eplene i båter samtidig som den tar ut kjernehuset - lettvint og går fort. Viktig å gjøre denne delen av prosessen raskt slik at eplene ikke blir brune.
Jeg fikk ca 3 liter eplesaft ut av en stappfull saftkjele.
Jeg koker opp eplene med 800 gr sukker og en pose syltepulver pr liter saft.
Kokte først opp saften i en kjele, dro kjelen av platen og rørte så i sukkeret som jeg på forhånd hadde blandet inn syltepulveret.
Heller den ferdige varme gelen over på varme glass.
Lar de stå til de er avkjølt.



Vanligvis holder gelen gjennom en hel vinter hvis den får stå kjølig, men jeg pleier å ta voks på en stor del av glassene. Da vet jeg at de holder både en og to vintre i gråsteinskjelleren vår.

Tre liter ren eplesaft ble til ca 5 liter ferdig gele.




7 kommentarer:

  1. Hei. Hvor får du kjøpt voksen hen? Jeg finner den ikke i noen butikker her jeg bor. Mvh Marianne

    SvarSlett
  2. Hei. Hvor får du kjøpt voksen hen? Jeg finner den ikke i noen butikker her jeg bor. Mvh Marianne

    SvarSlett
  3. Mener bestemt jeg har funnet det hos Jernia. Det er ikke så ofte jeg ser det i butikkene, derfor kjøper jeg litt når jeg finner det.

    SvarSlett
  4. I Sverige finnes syltevoks i butikkene.😊

    SvarSlett
  5. Bruker du syltepulver istedetfor pektinpulver?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Jeg bruker Frukt Pektin, pakken fra Jam som er grønn.
      Lykke til hvis du skal lage gele.

      Slett