søndag 29. mai 2016

Tid for å lage rabarbrasaft.

Rabarbrasaft er veldig leskende drikk på varme sommerdager.
Og det er nå den bør lages. det sies at rabarbra bør brukes fra til ca St Hans, 23 juni.

Jeg bruker saftkoker når jeg lager saft. Og her er min oppskrift.
Jeg kutter en god del stilker og kutter disse i små biter til det blir 5 kilo ferdig oppkuttede stilker i saftkokeren.
Det står og koker i drøye 2 timer. Da er all saften kokt ut, så heller jeg saften i en kjele og koker den opp med 0,9 kg sukker (til 5 kg rabarbra).
Hvis man ønsker å ha saften helt drikkeklar, må den tynnes med litt vann før den helles varm på flasker, Smakes til etter eget ønske -  hvor sterk man foretrekker saften.
Jeg velger å helle saften rett på flasker uten å tynne den ut med vann. Når saften skal brukes tynner jeg den litt, f eks med 1/3 del vann. På den måten blir det færre flasker å oppbevare når jeg koker opp en del saft i løpet av sesongen.
Saften holder seg godt på et kjølig sted fram til jul.

 





 
Fornøyd med resultat!

10 kommentarer:

  1. Deilig å ta vare på avlingen på denne måten. Jeg har laget muffins med rabarbra på denne regnværsdagen. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, Vigdis i at vi må bruke det vi har i hagen.
      Muffins høres veldig godt ut, kanskje jeg må prøve det i år!
      Turid

      Slett
  2. Ca 500g sukker pr liter ferdig saft 😁

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei her brukte jeg 900gram til 5 liter ferdig saft.
      Turid

      Slett
  3. Hei. Er det riktig med 0,9kg sukker til 5 kg rabarbra? Høres så lite ut...

    SvarSlett
    Svar
    1. I år tror jeg at det ble 200 gram pr liter. Så ca 900gram - 1000gram pr 5 liter saft - det holder. Dette blir en frisk drikke, kald for eks på varme sommerdager.
      Den skal også tynnes ut litt med vann - 50% med vann eller 2/3 deler vann.
      Lykke til!
      Turid

      Slett
  4. Hvor mye vann skal man ha i saftkokeren?

    SvarSlett
    Svar
    1. hei.
      jeg har ikke noe vann sammen med rabarbraen, men fyller kjelen som står under saftkokeren helt opp med vann slik at det ikke koker tørt mens saften dampes ut av rabarbrastilkene.
      det er ren saft jeg får - uten sukker og uten vann.
      Hvordan jeg gjør det videre står i teksten over.
      Kos deg med saftkokingen!
      Turid

      Slett
  5. Svar
    1. Hei.
      Jeg skylder alltid rabarbraen i kaldt vann.
      Vanligvis renser jeg ikke de aller første rabarbraene jeg tar tidlig i mai, men lager jeg saft litt sener hvor stilkene har blitt tykkere, så drar jeg av litt av det ytterste.
      Vet ikke om det er nødvendig for det kokes ut saft og resten blir bare kastet.
      Lykke til
      Hilsen fra Turid

      Slett