fredag 1. september 2017

Pelargonier, lettvinte og greie å ha med å gjøre.

De siste tre vintrene har jeg hatt ca 80 pelargonier som har overvintret i kjelleren, ca 100 med "Villa de Paris" og tåretrær.
 
De skal jo også ha plass ute.
Noen gir jeg bort, noen på kirkegården, men det blir også noen avleggere i løpet av våren ....
Nå MÅ jeg begrense antallet for jeg har fått en del andre planter som skal ha plass i bedene og fler som skal overvintre inne.
Pelargoniers største fordel: De blomstrer hele sommeren - helt til de blir tatt inn.
 
 
Mange er plassert her på verandatrappa og rundt epletreet.
 
 
disse som står i et nytt bed, har blitt utrolig flotte.

 
Mange står i krukker rundt omkring.



 
Over; plassert i en mixed blanding av alt, men de trives.
Under: Ny av året - har ikke navn, noen som vet? Kan det være "Rosa herregård"?

 
Denne rød er også ganske ny, noen som vet navn? Har nydelig rødfarge med hvitt rundt midten, ellers ar bladverk likt de fleste andre



 
En knall rød, en rosa og en lilla eller kanskje rødlilla, er alle tre gamle etter min mor, har ingen navn.


 
Dette er "dronning Ingrid"



 
Og helt til slutt, to av 5 kasser med "Villa de Paris"

 
 
 
 


18 kommentarer:

  1. Ojdå, vilken blomsterprakt pelargonerna bjuder på. Mina få pelargoner gillar inte mej. Har haft dem i många år och i våras planterade jag om dem i ny jord men ack, så ynkliga de är och knappast någon blomning alls. Det sägs att de är lättskötta men inte hos mig.

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt leit å høre at dine pelargonier ikke trives. Mine trives veldig godt hvis de blir plantet ut og slipper å stå i potte på sommeren. jeg setter de i kjelleren om vinteren, tar de opp i januar/februar og da klippes de helt ned.
      Håper dine pelargonier snart vil trives sammen med deg.
      Turid

      Slett
  2. Mange vakre du har Turid! Med sin flotte blomstring er de så gode å ha på denne tiden, synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Vigdis. Ja noen ganger er de så fine i slutten av september, at det er litt trist å ta dem inn.
      God helg!
      Turid

      Slett
  3. Så flotte pelargoniaer! Og så mange! :) Jeg liker også disse plantene godt. Greie å ha med å gjøre. Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min. Ønsker deg en god helg! Hilsen Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Elisabeth! jeg har store områder å fylle opp med blomster, disse er lette å få til, så derfor har det blitt mange, men mye jobb med ut og inn så kan godt hende jeg må erstatte med litt flere stauder.
      Veldig morsom t du deler min andre store interesse - nemlig quilting/søm.
      Ha fortsatt en fin helg!
      Hilsen fra Turid

      Slett
  4. Så mange flotte du har, Turid! Jeg har hatt den dillen der før også, og jeg vet hvor hekta en kan bli på de. Jeg sådde noen i vår og de har vært helt utrolige, for de har blomstret siden april :)

    Den hvite store krukken er helt maken til en blå jeg har. Den erjeg så glad i.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Marit. Jeg har nok ikke helt dilla, mer arv, men jeg har vanskelig for å kaste noe det er liv i, så når jeg beskjærer mine pelargonier utover våren, blir avkuttet til avleggere. etter et par år med mye fokus på hage, ser jeg at noe blir nok byttet ut med stauder - en himla jobb å ta vare på de vinter og vår.
      Men pelargonier er veldig til å blomstre og jeg skal fylle opp mye uteareale.
      NB, Jeg har to blå, veldig glad i blått.
      Fortsatt god helg!
      Yurid

      Slett
  5. Hei Turid. Mange flotte pelargoniaer som du har. Er det noen en liker godt er det vanskelig å begrense seg. De pynter opp. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Hanne-Lise. Har vel bare blitt slik, som jeg skriver i kommentaren til Marit, blir fort en del avleggere.
      Greit med det som blomstrer lenge og mye.
      Ønsker deg også fortsatt god helg!
      Turid

      Slett
  6. Hej Turid!
    Så många fina pelargoner du har, jag har tyvärr ingen tur med dem. Hade rosenpelargoner för några år sedan, då jag tänkte att jag skulle göra ett nytt försök. Det blev inte lyckat. Vet inte om jag vattnar dem för mycket eller för litet.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marika. Jeg jobber en del med dem inne fra februar til midt i mai, for å få dem fine. Mine er greie for de tåler lit og mye vann.
      Det finnes mye annet fint en kan ha i hagen Marika.
      Fortsatt fin helg
      Turid

      Slett
  7. so many nice geraniums you have, unfortunately I have no luck with them. had roses gerons a few years ago when I thought I would try again. it was not successful do not know if I water them too much or too little.


    หนังจีน


    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! The world is full of other nice flowers for the garden. I am sure you have some you are successful with.
      Turid

      Slett
  8. Så mange du har! Det er virkelig flotte blomster :-)

    SvarSlett
  9. Takk skal du ha. Det har blitt i meste laget ja.
    Ønsker deg en fin start på ny uke.
    Turid

    SvarSlett
  10. Hei!
    Så mange flotte pelargonia du har. De er en favoritt her også, men vi har dem i krukker. Det er først og fremst søsteren min som driver dem frem. Det er innmari spennende å følge med på.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det. Jeg har ganske mange i krukker, men jeg prøver å plante ut mesteparten, de blir kraftigere og krever ikke så tett oppfølging når det gjelder vanning. Men med godt pass så blir de fine i krukker også.
      Ha en fin uke.
      Turid

      Slett