søndag 14. april 2019

Overvintring av Hortensia

Tålmodig har jeg, år etter år, hatt forventninger til at de Hortensia jeg har plantet ute, skal komme igjen året etter.
De kommer igjen. I løpet av en hel sommersesong, blir de store og fine, men aldri med blomster, bare med knopper rett før frosten kommer.

Så har jeg nå endelig innsett at det er muligens litt for kaldt her hos meg, til at de klarer å overvintre.
Jeg har de i potter som jeg setter litt mer lunt på vinterstid. De står ikke frostfritt, men har skjerming for vind og vær.

Nå er det bare å glede seg til ny sesong!





8 kommentarer:

  1. Hei Turid.
    Lurt å stille krukkene lunt og skjermet. Det som tar livet av plantene om vinteren er at de blir stående våte.
    Her er det iskald vind fra øst. Heldigvis ikke minus i natt.
    God påske til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og de er muligens utsatt for flere kuldegrader her enn hos deg?
      Nå tror jeg vi er ferdig med minusgrader også. Deilig.
      Ha en fin påske du også Hanne-Lise!
      Turid

      Slett
  2. Hej Turid!
    Har också försökt, men de klarade inte vintern hos mig. De är så fina, får göra ett nytt försök att ha dem i kruka. Vi har det lite kallt fortfarande, men hoppas på en varm skön Påskhelg.
    Glad Påsk /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt kaldt her også, men regner med at det snart er slutt på minusgrader på natta.
      Dette blir sikkert en fin påske, Marita!
      God påske!
      Turid

      Slett
  3. Hej Turid
    Kan du heller ikke have de nye sorter, fx Twist-n-shout? De blomstrer på samme års skud, så de tåler at fryse ned.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke helt hva du mener, men jeg har begynt å plante Syrinhortensia. de klarer seg kjempefint her hos oss.
      Ha en fin påskehelg, Lisbeth!
      Turid

      Slett
  4. Jeg oppbevarer mine inne i potter inne i kjelleren. De overlever ute her også, men de blomstrer ikke. Dine ser jo veldig fine ut nå.
    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å ha litt plass å ta planter inn på vinteren, Marit. Hortensia har overvintret mange vintre her også, men det blomstrer jo aldri. Blomsten på bildet, er fra en hortensia som har vært inne to vintre.
      Riktig god påske til deg Marit!
      Turid

      Slett