søndag 4. august 2019

Blomstring i dam-området

Rett nedenfor huset vårt, ligger dammen.
Her blomstrer det mye om dagen.



For tre år siden fikk vi denne Syrinhortensiaen.
Den blomstrer så tett og med store blomster,  man ser knapt bladene.


Dette er bedet som ligger rett vest for dammen.
Neste år ønsker jeg å utvide litt slik at den smale gress-stripen blir borte. 
Den er håpløs å klippe.







 Kaukasusskabiosa (Scabiosa caucasica Perfecta Alba), kjøpt i fjor.

 


Hibiscus Cannabinus Amethyst
Har blomstret lenge og fortsetter til frosten kommer.


Pyntekorg, høy og fin å ha i bakkant av bed. Blomstrer helt til frosten kommer


Duehode(Chelone Obliqua), kjøpt i fjor.
Den overrasket meg med å ha blitt 3-4 ganger i omkrets i år.
Jeg liker den godt, blomstrer også utrolig lenge utover


Blomstervandrer (Tradescantia andersoniana "Barbel")
Kjøpt i fjor, ukjent for meg, men en blomsterrik blomst, lang blomstringssesong.


12 kommentarer:

  1. Hei Turid!

    Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Syrinhortensia er en stor favoritt hos meg også. De blomstrer frem til frosten kommer.
    Jeg kjøpte også blomstervandrer i fjor jeg også. Hadde aldri hatt den før. Min er hvit og blå.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja nå er det mye som blomstrer, gir skikkelig sommerfølelse.
      jeg har kjøpt en syrinhortensia til som skal bli mye høyere, må satse på det som er lettstelt og trives hos oss.
      Blomstervandreren trives godt, vet det finnes en hvit utgave, men finnes en tofarget også?
      Ha fin uke du også Marit!

      Slett
  2. Hej Turid!
    Ser riktigt fint ut, så vackert vid dammen. Många fina växter och syrenhortensian är så fin.
    Har tänkt skaffa mig en, men måste planera var den skall stå.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Maika.
      Syrinhortensia er en lettstelt og grei. Denne på bildet blir ikke høyere enn 0,6 - 0,8 meter og ca en meter i diameter. Jeg har kjøpt en annen som kan bli 1,5 - 2 meter høy. Godt å vite når du leter etter plass for en hos deg.
      Ha en fin uke!

      Slett
  3. Hei Turid.
    Flotte bilder fra området ved dammen.
    Syrinhortensia er nydelig og også fin til å bruke i buketter.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Hanne-Lise.
      Takk for tips om bruk i buketter, det er du så flink til å bruke. Jeg kan bli mye flinkere til å ta blomster inn nå midt på sommeren.
      Ha en fin uke!

      Slett
  4. Hvor er det fint, altsammen, Turid! Den syrenhortensia er da helt fantastisk! Jeg elsker bare hortensia ...
    Fortsat god sommer til dig!
    Kh Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nana.
      Hortensia er en av mine favoritter også. Nå har jeg begynt å ta vanlig Hortensia inn på vinteren, så nå får jeg de også til å blomstre.
      Sommerhilsen fra Turid

      Slett
  5. Smuk er din have. Ser dejligt ud. Du har så fine blomster.
    Har lige tjekket din sø lidt ud. Vi er igang med at lave en og din giver fin inspiration.

    Klem og dejlig dag
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Charlotte.
      Så fint hvis vår dam kan være til inspirasjon. Vi har ingen dyp dam for fisk. Vi ønsket mer et vannspeil som har tre litt dypere groper til planter.
      Ha fortsatt fin uke!

      Slett
  6. Hei Turid.
    Frodig og vakkert rundt dammen deres nå!!
    Skjønner godt at du vil fjerne den gress-stripen... Syrinhortensia er flott på sensommeren, særlig når den lyser opp på kveldene:-)
    Dere ligger litt foran oss, her har ikke Hibuskusene begynt å blomstre enda.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Eirin.
      Ja etter 11 år med hånd-saks rundt lykta innerst mot rosen, skal gresset bort.
      Det er litt rart at vi kan ligger foran dere, tror vi er i lik klimasone og har ganske like værforhold, men det kan være lokale forskjeller her også.
      Ha fortsatt fin uke.

      Slett