onsdag 18. september 2019

Innhøsting.

August og september er den store innhøstingstiden.
Grønnsakshagen er stappende full, frukttrær er klare for høsting, poteter og løk skal opp av jorda.
Travelt, men veldig hyggelig.


Løken har ligget til tørking siden august. Den må være godt tørket for å kunne holde hele vinteren.




Tomater er det i store mengder.
Spiser hele tiden.
Likevel mye til overs, derfor har jeg laget en tomatsaus.
Den fryses i små porsjoner og kan brukes til tomatsuppe, pizza og pasta.


I går laget jeg Squashmarmelade med ingefærrot, syltesukker og sitron/lime.
Den får en kraftig smak av ingefær og kan nok brukes både som tilbehør til forrett, hovedrett eller rett og slett til ost. Nydelig smak på den.


I går ble det en hel dag på kjøkkenet.
I tillegg til fikk jeg også fylt opp frysa med rundstykker og baguetter.
Greit å ha når det kommer besøk.



14 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Oj så mycket fina tomater, i år har jag också fått en riktigt stor skörd. De små är mina favoriter, så goda.
    Gott att ha till matlagningen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig å kunne kose seg med tomater, Marika. De små gule, Coctailtomater, har vært mine favoritter, men i år har det blitt de små med det mørkegrønne på, har ikke navn.
      Ha fortsatt fin dag!

      Slett
  2. Det må være fantastisk å kunne høste inn så mye grønnsaker, Turid! Jeg er virkelig imponert :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det, Marit. Jeg bruker en del av min hagetid i grønnskshagen, så fint å kunne høste til slutt.
      Ha en fin dag du også.

      Slett
  3. Hej Turid
    'Så spændende at du har grøntsagshave, tomater, squash og frugttræer. Så flittig du er med at lave hjemmelavede ting. Her har vi kun æbler, nødder, kirsebær og hyldebær.
    Ha' en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må bruke mest mulig av det vi dyrker og jeg synes det er morsomt.
      Det er flott å ha frukttrær og nøtter, da, det har ikke vi. Hva slags nøtter har dere? Vi fikk en gang et lite Hvalnøttetre av en nabo som bor i Sveits, men det døde i løpet av første vinteren, mens naboens tre klarer seg faktisk.
      Takk, det samme til deg.

      Slett
  4. Hei Turid.
    Det er et privilegium å kan dyrke egne grønnsaker. Og ikke minst så smaker de mye bedre enn de vi kjøper.
    Mye godt du lager.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg i at egne grønnsaker ofte smaker bedre, spesielt tomatene er mye mer smakfulle.
      Takk, prøver å bruke mest mulig av det som kan høstes.
      Ha en fin fredag, Hanne-Lise.

      Slett
  5. Så mye godt du har i hagen, merker at tomatene begynner å sakne farten her nå, men håper jeg skal få noen flere røde. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går langsommere med modning av tomatene her også. I år har jeg mesteparten av tomatene ute, så det blir nok ikke egne tomater mer enn ut september.
      Ha en fin fredag, Ingeborg!
      Turid

      Slett
  6. Hei Turid.
    Det er skikkelig godt jobba!! Dere har jo ganske mye å høste inn. Her ble det ikke tid til å lage tomatsaus i år, får håpe på bedre tid neste år.
    Bestemor-runden avsluttes mandag, og jeg ser fram til mer inneliv med baking og matlaging:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Eirin.
      Noen ganger er det slik at man ikke rekker det, er slik her også. Da er det godt å vite at nytt år med nye muligheter kommer.
      Høres så hyggelig ut med bestemors-runde. Barnebarna våre må nok prioriteres snart også.
      Jeg gleder meg til tid med symaskinen, bare få inn alle planter først.
      Nå er i allefall brygge, båter og strandmøbler tatt opp/inn. - Deilig!
      Ha fin bestemors-runde!

      Slett
  7. Så flink du er! Herlig å høste inn fra både natur og hage. Jeg har bare litt gressløk her hos meg og noen poteter under hekken. Men vi har vært ute og plukket kantareller, tyttebær og nyper. Ha en fin dag i høsten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.
      Det er jo mye å høste inn fra naturen også, så flinke dere er. Det er ikke vi så flinke til.
      Ha fortsatt fin uke, Randi.

      Slett