torsdag 13. februar 2020

Tidlig krokus.

Våren 2019 la jeg merke til en krok hvor snøen smeltet først og det var lunt og varmt.
Der bestemte jeg meg for å putte ned noen krokusløker i sementrørene som jeg pleier å ha sommerblomster i.
Tanken med dette, var at her skulle det blomstre tidlig krokus.

Jeg hadde vel ikke tenkt at denne krokusen skulle titte opp av jorda allerede i januar....
De første kom rett etter nyttår, men heldigvis har de bremset ned litt.

Bildene er tatt for 10 dager siden, akkurat den morgenen var det litt frost.


Jeg har satt krokus i fem sementrør, alle har kommet opp.


I samme hjørne har jeg Stokkroser. De er også startet sesongen tidlig i år.



dette er fra et annet sted hvor jeg pleier å ha krokus.
De er faktisk kommet enda lenger - sammen med snøklokkene.


20 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Finns väl inget som är så härligt som de första vårblommorna som tittar fram. Krokus och tulpaner tittar också fram redan hos mig, rekordtidigt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de første vårblomstene er koselig, Marika.
      Det som forvirrer meg litt er at jeg vet ikke helt om det er vår eller ennå vinter :)
      Ha en fin helg!

      Slett
  2. Svar
    1. Ja våren er på en måte kommet midt på vinteren.
      Ha en fin uke.

      Slett
  3. Også her inne i fjorden kommer plantene fram så altfor tidlig. Men jeg tror de tåler det. Jeg prøver å pakke litt rundt noen av dem, men løkplantene får bare klare seg så best de kan. Og det gjør de!
    Ønsker deg god helg og en kommende fin vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle vårblomstene som pleier å komme, mens det ennå er frostnetter, tror jeg også klarer seg.VI må bare vente og se hvordan denne våren blir.
      Takk og fin uke til deg Margrethe.
      Turid

      Slett
  4. Det er tidlig!
    Krokusen titter opp av jorda her også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Krokus er vel alltid blant de aller første og en som klarer seg godt i litt ruskete vær.
      Ha fin uke.

      Slett
  5. Har ikke sett noe til krokusen ennå, men den pleier ikke å være så tidlig hos meg. Lurt å sette dem et sted som blir fort varmet opp. Det er en del som er litt tidligere i år enn det pleier, men alt i alt tror jeg det er omtrent som det pleier her. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel vanlig at våren starter i februar på Vestlandet, men slik er ikke vi her på Østlandet, like vant til.
      Ønsker deg en vårlig, fin uke - uten at vi blåser bort både i vest og øst.
      Turid

      Slett
  6. Her i Danmark er foråret godt igang.
    Der pipler op krukkerne er helt grønne af små spirer.
    Lige nu har vi vanvittig regn og storm.

    Skøn søndag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror vi har fått en Dansk vår i år, Charlotte.
      Vind og regn har vi også rikelig av nå i februar.
      Ønsker deg en ny uke, helst med litt pent vær.
      Turid

      Slett
  7. Det verkar vara samma sak över hela Skandinavien... Allt är tidigt. Hos mig kommer vi få meteorologisk vår utan att ha haft vinter. Jag vet att vi fortfarande kan få en del minusgrader och till och med snö men nånstans har jag börjat tro att 2020 kan bli första året utan vinter på gott och ont.

    Bra idé med cementrören... jag har ett antal här... :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også forberedt på både frost og snø. Noen fjellturer på fjellet med snø og skigåing, gjør at jeg roer litt ned med å så.
      Håper i alle fall at det blir tidlig vår i år.
      Ha fortsatt fin uke.
      Turid

      Slett
  8. Så lurt. Her er knoppene til krokusen allerede store i blomstrebedet. Det er fryktelig tidlig i år. Nyt dagen og helga!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her har vi unaturlig mild og snøfri vinter, men vi har vært på fjellet i vinterferien sist uke og fått en god dose snø. To fjellturer til de neste 3 ukene, så er vi klare for skikkelig vår.
      Ha fortsatt fine dager.

      Slett
  9. Virkelig veldig tidelig i året... nå har vi snø ... etter noen uker temperaturer av våren.
    Men jeg nyter :-)))
    God søndag. Hilsener fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi fikk også ca 2 cm snø i går, som snart er helt borte.
      Vi er inne i en 4 ukers periode hvor vi skal 3 ganger opp på høyfjellet i nesten 2 meter snø. det er deilig med litt skigåing, men er helt sikkert veldig klar for vår i slutten av mars!
      ha fortsatt fin uke, Viola!

      Slett
  10. Nå blomstrer klosterklokker her... så fint.
    Ha en riktig god ny uke. Hilsener til deg.
    Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Viola!
      Våren er her nå.
      Fin uke til deg også!
      Turid

      Slett