onsdag 6. mai 2020

Enda et prosjekt i mål.

Det var med en god følelse jeg avsluttet arbeidsdagen i går.
Hele dagen jobbet jeg med å utvide bedet ved dammen.

Jeg begynte på jobben i slutten av april, da jeg snudde på gresset.
En drøy uke har gresstustene ligget opp ned og tørket. Jobben med å riste av jord og fjerne dem startet i går morges.
Det viste seg å være en tung jobb. Mulig jeg er litt for nøye som prøvde å riste ut all jord, men innså at jeg heller kunne kjøre på mer ny jord, samtidig som jeg fikk hjelp av Einar, så var den jobben gjort.

Neste oppgave var å kjøre på ny jord og finne skiferheller, brukes til tråkk-heller.
Tenke ut hvilke planter som skulle være hvor - brukte faktisk mye tid på dette.
Noen planter skulle deles og noen flyttes. Jeg hadde planter stående på vent som var kjøpt sist høst.

Planting ble avsluttet i går kveld.






Det ser ut til å være lite planter, men de fleste vokser mye. Jeg skal plante inn noen akeleier og så skal det være Pyntekorv og Riddersporer i bakgrunnen mot bekken.
Det er mye stein ute i kanten, men håper på å få ned noen gjerdestolper, slik at jeg kan få opp et "gjerde" av armeringsnett som skal danne en "bakside av bedet mot bekken med de høyeste blomsten.


På dette bildet ser vi mot naboens hage. Det er en liten høydeforskjell og en bekk som skiller tomtene. I bakkant av bedet vårt har jeg et ønske om noen høye blomster.

Gleder meg til plantene begynner å vokse!



16 kommentarer:

  1. Hei Turid!
    Så fint det blir! Jeg misunner deg de runde steinene i dammen. Det er jo så morsomt når en endelig kommer i mål med et prosjekt.
    Det blir jo så flott når plantene får vokst seg mere til. Nye bed ser litt tomme ut til å begynne med, men det varer kun en kort tid. Gleder meg til å se bilder når plantene blir større :)
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du legger merke til steinene i dammen. jeg brukte sommeren 2008 på å stein-legge den. Samlet all stein fra egen eiendom. Min far skulle bare visst at jeg gravde frem et lager av stein han hadde samlet fra jordet. De siste årene han levde laget han gressbakke over.
      Steinene er lagt fra midten og utover slik at alle ble "låst" og ikke leer på seg.
      Ja det er en god følelse når prosjekt blir ferdig.
      Blir nok tatt bilder hvis det blir fin blomstring.
      Ha en fin avslutning på uka, Marit

      Slett
  2. Så vakkert det ble selv om ikke alle plantene er på topp enda. Gøy å forandre litt og vann i hagen er koselig. Nyt våren! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi.
      Jeg prøvde å ikke plante for tett, måtte flytte og dele planter fordi de var for tette.
      takk det samme til deg.
      Turid

      Slett
  3. Hei Turid.
    Dette ser veldig bra ut! Du har virkelig stått på:-)
    Det blir spennende å se hvordan det blir når dere får opp gjerdet.
    Vi håper å få til en tur innom i løpet av sommeren.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Eirin.
      Det som blir spennende med armeringsnettet, er om vi får stolper ned i bakken for det er mye stein der, men han som skal utføre det, er optimist.
      Det hadde vært veldig hyggelig hvis dere dukker opp i løpet av sommeren.
      Ha fine dager!
      Turid

      Slett
  4. Dette blir kjempefint! Godt jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, hyggelig å høre.
      Ha fine dagen, Nora.
      Turid

      Slett
  5. Så hyggelig å få se hvordan du har jobba med dette prosjektet. Det blir jo kjempeflott. Blir spennende å se når plantene har fått vokse ei stund. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bra.
      Jeg håper det blir slik vi tenkte på forhånd.
      Nå er det bare å vente og se.
      Ha fine maidager, Liv.
      Turid

      Slett
  6. Du verden for et stort stykke arbeid, men det blir jo så nydelig! Vakkert med andedam i hagen. Er veldig glad i fugler, og sitter nå og venter på et nytt fuglebad å ha i hagen. Vi har fjorden like nedenfor, det får bli vår "andedam" - selv om det er mest sel vi ser der. Har to seler som besøker den lille bukta vår mer eller mindre daglig, Celen og Celine. Jeg kjenner på at vi flyttet fra over 2 mål hage når jeg ser området du har å boltre deg på, men er på samme tid glad for at jeg har mindre å holde styr på. Hageinteressen fikk seg en kickstart da vi flyttet hit. Endelig er det mulig for meg å komme over alt. En fin torsdag til deg - her er det blikkstille idag. Endelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig hyggelig kommentar.
      Forstår at du venter på fuglebad. Da vi hadde anlagt dammen for mange år siden, ble vi veldig overrasket over alt dyrelivet som fulgte med. Det er et veldig fugleliv, men også andre dyr i dammen. Den er full av salamandre. Da jeg holdt på med bedet, var det en stor padde og en buorm der.
      Så spennende å ha sel rett ved der dere bor.
      Veldig gøy at hageinteressen har grepet deg, Marianne. Blir gøy å følge deg med alt du har på gang av planter og ikke minst drivhuset ditt.
      Håper du får fine dager uten for mye vind!

      Slett
  7. Dammen ser meget fin og naturlig ud. Det bliver flot, når planterne vokser sig store.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Tusen takk for hyggelig kommentar.
      Jeg gleder meg til å se plantene vokse og blomstre.
      Takk for besøket på bloggen min og ha fine dager!
      Turid

      Slett
  8. Hei Turid.
    Skal si du er flittig. Bedet ble veldig fint og flott plass rett ved dammen.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar

    1. Hyggelig å høre det fra deg Hanne-Lise.
      ha en fin avslutning på uka!
      Turid

      Slett