torsdag 27. august 2020

Blomstrer nå.

Litt fra hagen vår akkurat nå.



Blomstervandrer har stått med flotte blå blomster i hele sommer!


Bildet under er tatt 20 juni, den begynte å blomstre tidlig i juni.


Syrinhortensiaen har oppført seg litt rart i år. 
Den hadde bare et par blomsterknopper tidlig på sommeren 
- og det kom bare et par blomster. Busken vokser veldig og nå i august begynner det å komme mange knopper Nå er det rett før den står i full blomst - ca en måned etter normal blomstringstid.



Denne Syrinhortensiaen blomstret i juli og nå har den blitt rosa, slik den skal.


Litt usikker på navn, men kan være Brannlilje.
Den har bittesmå løker som var grodd helt inn med gress, derfor tok jeg løkene opp 
og satte dem på nytt. 
Det kom ikke en eneste blomst før det nå plutselig dukker opp en stor blomst.


Gul solhatt.


Rosa solhatt, stor og flott.
Er stolt av denne for den har jeg sådd selv av frø jeg fikk for et par år siden.


Rundt det gamle epletreet ved dammen, blomstrer pelargoniene.




16 kommentarer:

  1. Hvor er de bare flotte, dine solhatte.
    Jeg er også vild med syrenhortensien, som skifter farve. August er dejlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar.
      Helt enig med deg, Syrinhortensia er bare helt fantastiske!
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  2. Jeg er meget betaget af det sidste billede med den flotte stenbelægning i græsplænen. Stenene binder havens bede sammen på en fin måde. Det gamle træ med vedbenden giver haven en egen charme.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre, Elna. Dette stedet er på en måte hjertet i hagen.
      Treet er veldig gammelt, Det var her da farmor kjøpte stedet i 1916. Treet er helt holt inni stammen, så vi vet ikke hvor lenge det lever.
      Ha en fin dag, Elna!
      Turid

      Slett
  3. Hei Turid.
    Fine solhatter. Lurt å plante pelargonier under epletreet. De tåler jo ikke mye regn, og der står de skjermet.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Hanne-Lise.
      Takk.
      Det er litt trist at Pelargonier blir så stygge i regn for de er eller lettvinte blomster som blomstrer helt til de tas inn. jeg har mange.
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett
  4. Fine billeder af havens blomster!
    Sjovt du viser Tradescantia (blomstervandrer). Det er en næsten glemt staude her i landet, og jeg synes måske det var på tide at finde den frem igen. Det er en dejlig staude - og driftsikker.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Tusen takk.
      Blomstervandrer var det veldig tilfeldig at jeg kjøpte på Hagesenteret. Jeg plukket den ut etter farge og blomstringstid.
      Jeg har blitt veldig glad i den - blomstrer hele sommeren!
      Ha det fint, Ulla.
      Turid

      Slett
  5. Fine billeder fra din have Turid.
    Jeg har ikke mange blomster.
    Her har været så tørt og varmt i august at de er brændt væk.

    Klem og skøn søndag
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Charlotte!
      Tusen takk.
      Oj, da har nok dere har hatt mindre regn enn oss. Vi har hatt fine varme sommerdager i august, vannet noe, men ikke tørket helt. Blomstene mine er heller ikke så fine lenger for jeg er ikke like flink til å stelle nå på høsten.
      Ha det fint,.
      Turid

      Slett
  6. Hej Turid!
    Så vackra hortensior, ser fint ut hos dig. Mina rabatter är ganska torra och trista. Nu har vi äntligen fått lite regn.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marika.
      Blomstene mine får ikke like mye oppmerksomhet og stell nå på høsten. Men de måtte få litt vann i en litt tørr periode.
      Ha det fint!
      Turid

      Slett
  7. Så kjekt å se igjen blomstervandrer, det var en av de første staudene jeg plantet her, men den fikk nok litt for kummerlige forhold, så det er lenge siden jeg har sett noe til den. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var tilfeldig at jeg kjøpte den, men blitt veldig fornøyd med den.
      Kanskje den plutselig dukker opp igjen, Ingeborg:)
      Ha en fin uke!
      Turid

      Slett
  8. Nydelig blomstring!
    Har akkurat kjøpt en syrinhortensia, så nå er jeg spent på om den tåler vinteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Håper syrinhortensiaen tåler vinteren hos deg. Her går det veldig fint. Vanlig Hortensia, må jeg sette innunder tak (men ikke frostfritt)
      Ha en fin uke!
      Turid

      Slett