søndag 4. juli 2021

Juli og hetebølge.

 Juli starter med flere nye planter i blomst - helt normalt.

Jeg er litt stressa og synes jeg ikke rekker alt - helt normalt.

Jordbærene er i høysesong og gir mer bær enn vi klarer å bruke - helt normalt.

*****

Mye kan gjøres noe med, som for eksempel å plante færre jordbær til høsten!

Neste år kutter jeg ut noen grønsaker og MÅ begynne tidligere med utplanting.

Kutte ut grønsaker som er litt spesielle (og krevende). Satse mer på stauder enn sommerblomster.

Ingen prosjekter neste år, i år er det to små som ikke er ferdig, men påbegynt.

Jeg synes selv dette er gode råd - og tror jeg klarer å følge dem.

*****

En tur i hagen gir glede og oppmuntring!

Hvit Peon, etter min mor.



Bowl of Beauty



Jeg har flere Storkenebb, men denne blå er favoritten.


Denne liljen er også veldig gammel og har alltid vært litt stusselig.
I fjor gravde jeg opp løkene og satte de på nye steder i samme bedet - det har gitt gode resultat.
Har spurt på nettet etter navn, og tror den heter Brannlilje.



Den fineste og lengst-blomstrende Klematisen: The President


For første gang på mange år har vi Dahlia.
De står foreløpig i potter - skal i nytt bed som ennå ikke er ferdig.


Fredløs er pen, men farlig! Står inntil låvebroen og klippes rundt.


Hetebølge - ja den kom i går! Rundt 26 grader og nesten 28 i dag.
Jeg ble igjen hjemme for å "få unna" litt i hagen, 
da Einar reiste med sønn og hans familie på Skinnarbu.
11åringene våre ville gjerne gå Sabotørstien. Morsomt at de har blitt så store at norsk historie fenger.

Noe har jeg fått gjort - før varmen tok meg helt.
I dag har to andre sønner med barnebarn vært her - og heldigvis plukket med seg en del jordbær.

Avslutter med et par bilder, en varm sommerkveld, fra eplehagen




20 kommentarer:

  1. Hej Turid
    Hvor er det smukke billeder - og du har mange flotte blomster. Jeg holder meget af pæoner og af klematis.
    Varmen er overvældende også her. Jeg bryder mig ikke om 25 graders fugtig varme. Men vi må ikke klage - efter et iskoldt forår er det skønt, at det er sommer.
    Mange hilsner til dig fra Gitte

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gitte!
      Tusen takk for hyggelig hilsen.
      Jeg elsker varme og kunne nok tenkt meg litt lenger sommertid.
      Hagearbeid må få hvile disse varmeste dagene.
      Ha det fint!

      Slett
  2. Hei Turid
    Så flott dahlia du har! De med mørke blader er så fine. Snegler er dessverre veldig glad i de også. The President er en nydelig klematis.
    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei marit!
      Takk for det. Den heter "Ellen Houston" og den har blitt veldig høy.
      Nå står den i potte på sementheller, håper det er et lite hinder for snilene.
      Fortsatt god sommer til deg også!
      Turid

      Slett
  3. Ja, det er så vakkert der du bor - der andre reiser på ferie ... vi var en gang i Larvik og besøkte også Åsgårdstrand. Et vakkert område. Hagen din er stor, og det er derfor det er mye arbeid ... riktig, kanskje du kan gjøre mange ting lettere for deg selv. Uansett ønsker jeg deg en fantastisk sommer og mye avslapning i stålend fin hagen med den hyggelige utsikten over vannet. Stor klem Viola... jordbær jeg elsker :-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola!
      Tusen takk!
      Ja vi har stor plass, men velger hvor mye vi ønsker som hage - tror det er nok nå.😄
      Alt vi gjør nå er med på å gjøre ting lettere.
      Da du var i Larvik, var du ikke lang fra oss. Du kjørte kanskje forbi på vei til Åsgårdstrand. Neste gang stopper du hos oss.
      Ha fine sommerdager!

      Slett
  4. Hei Turid.
    Vakre peoner, og hyggelig med de en har en historie til.
    Ser ut til å være fine prioriteringer, det vanskeligste blir kanskje prosjekter?
    Har fortsatt Georginene i krukker her også, men det er pga. sniler.
    Det ble litt kjøligere luft etter tordenværet, og det var deilig:-)
    Nyt sommerdagene/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!
      Takk. Vår hage er blitt til motsatt av deres hage. Vi har tatt utgangspunkt i mye av det som var. Våre georginer blir i potter i år, så får vi neste år hva vi gjør.
      Her kom det aldri torden og i dag har det fortsatt med 28 grader i skyggen...
      Litt regn og buldring i det fjerne - kanskje litt kjøligere luft nå.
      Takk det samme til dere!

      Slett
  5. Lyder kjent det der, alltid planer og prosjekter her også. Fantastisk med så mye jordbær, her har de alltid gått med til snegler og fugler, men i år har det faktisk blitt noe på oss også. Jeg har bare en pallekarm, men neste år tror jeg at jeg vil lage et annet system (det var det med prosjekter igjen). Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Jeg vet jo at jeg ikke er alene, men alltid godt å høre om andre som tenker litt likt.
      Vi har ikke hatt snegler i jordbærene (bank i bordet), men alltid nett over alt sammen.
      Ha fine sommerdager videre!

      Slett
  6. Det lyder som gode, brugbare råd. Havearbejde er en dejlig beskæftigelse, men man nyder det mest, hvis man føler, at man kan følge med.
    Din storkenæb er virkelig yndig, mon det er den, der hedder ‘Rozanne’?
    Hvor må det være skønt en lun sommeraften at sidde i æblehaven og nyde udsigten.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna!
      Det har du helt rett i, Elna, jeg storkoser meg med hagearbeid, men må ikke gå over i stress.
      Så morsomt at du vet navnet på Storkenebbet som jeg har fått avlegger av en venninne. Ganske vanlig type tror jeg.
      Sommerhilsen til deg fra Turid

      Slett
  7. Hej Turid!
    Vackert med både pionerna och liljorna. Hos mig har pionerna snart blommat klart medan liljorna inte slagit ut ännu. I år har jag bara några små projekt, men det är viktigt att inte ha för mycket på gång. Så härligt med så mycket jordgubbar, här har jag inte så stor skörd, har förnyat plantorna.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Fra jeg tok bildene av Peonene og til i dag, er de blomstret av - gikk fort.
      Kjekt å ha litt arbeid ; forbedringer eller noe nytt. Det gir jo glede.
      Vi har like mye jobb hvert år med jordbær. Planter nytt hvert år, en 1/3 del, den eldste 1/3 delen blir fjernet.
      Ha fine dager du også!

      Slett
  8. Høres ut som gode råd. Jeg prøver også å holde hagen på et nivå som gir mer rekreasjon enn slit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å dele mine egne råd med lesere, for da blir de mer forpliktene.
      Jeg er veldig enig i det du sier om forhold rekreasjon-arbeid/slit.
      Nyt hage og sommer, Aud.

      Slett
  9. Veldig god plan du har! Det kommer alltid til det punktet i sesongen der en alltid er på etterskudd. For meg er dette ofte i fellesferien. Da jobber jeg mye, solen steker og jeg er ikke hjemme for å se til plantene. Ugresset får fritt spillerom og grønnsakene vokser raskere enn de blir spist. Så er det bærehøstingen. Men jeg har lært meg å ta det som det kommer, og det gjør egentlig ikke noe om skvalderkålen blir litt for stor. Tar det når jeg får tid:)
    God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie!
      Jeg er så enig med deg når du sier at du tar det som det kommer.
      Men for meg er det en balansegang. Jeg pleier å si "jeg rekker det jeg rakk".
      Jeg trives utrolig godt ute med hagearbeid, men noe kan forenkles eller reduseres.
      Takk, god sommer til deg også!

      Slett
  10. It looks like you having a lovely Scandinavian summer :-) Gardens are to be enjoyed ;-)
    There is lots of lovely colour in your garden, and I can imagine your strawberries are just delicious!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Radka!
      Thank you. We have had really good weather, and after a few days with cloudy wather, it looks like we will have a warm summer again. I love it!
      The strawberries are soon finished and raspberry will take over. The grandchildren love them all.
      Turid

      Slett