onsdag 6. juli 2016

Grønnsakshagen vår 5 juli.

Endelig har grønnsakene virkelig begynt å skyte fart og vi kan begynne å høste inn av flere ulike grønnsaker. Til nå har vi bare hatt tidligpoteter, ulike salat-typer, reddiker og urter selvsagt + tomater fra en plante som står inne.

Nå blomstrer snart alle type poter. Tidligpotet som Ruth og Cherie, vinterpotet som Asterix, Red Star  og Blå Kongo. Vi satte noen Ruth poteter under glass i april, de høster vi av nå - store og flotte.


Sukkerertene blomstrer - det er sikkert ikke så mange dagene før vi har disse klare til å spise.

Ulike typer plukksalat har vi spist av et par uker,
mens salathoder nå er i gang med å vokse raskt.

Fennikel er virkelig spennende. Dette har vi aldri dyrket før, så jeg var usikker på om jeg kunne så de inne for så å plante de ut. Jeg prøvde med noen få - og det funket bra. De er blitt ganske store, men de jeg sådde direkte ute kommer fint de også. Tenker det er smart at ikke alle blir ferdig på en gang


 Løken vår kommer veldig fint, både sjalottløk, rød- og gulløk. Noen av gulløkene har gått i stokk. Det har jeg ikke opplevd så tidlig - lurer litt på hvorfor?


Pyntegresskarene mine kommer så det suser. Nå blomstrer de alle sammen. Dette er jo nesten mer som blomster enn en grønnsak for de skal jo bare brukes som dekorasjon.


Jordskokken blomstrer snart, men i motsetning til alt annet som blomstrer, så kan ikke disse høstes nå mens de er store planter i blomst. Nå er all kraften i planta. Vi må ta de veldig sent på høst f.eks. november, eller så er de veldig fine å ta opp til våren igjen.

1 kommentar:

  1. For en fantastisk rik og frodig grønnsakshage. Mye godt å spise fremover!
    Ha en fin kveld.
    Jannicke

    SvarSlett