onsdag 16. august 2017

Pil kvister i posten.

Det kom noen pil pinner i postkassen min i mars, sendt fra en god hagevenn på Vestlandet.

Disse ble satt i vann, og etter kort tid spratt røtter ut langs hele den delen av kvisten som sto under vann.

Nå er hagen full av flotte piltrær som er tett oppunder 2 meter høye.

Pil skal sikker ikke bindes opp, men jeg måtte gjøre det i går før enda en kveld og natt med kraftig vind. Pil trærne står lett utsatt for sønnavind og de var begynt å vokse ganske mye "nordover-lent" etter en sommer med mye vind fra sør.
Til neste sommer så skal de klippes litt ned på våren.  Da får vi se, både hvordan trærne blir og hva kvistene kan bli til.......

 
Slik så pil kvistene ut etter ca 1 uke.
Under står de ferdig bundet opp nede i hagen sammen med pyntegresskar og sylteagurker.
 
 

 
Det så litt lurvete ut og noen pyntegresskar hadde forelsket seg i pil trærne.
her er det en som har vokst inni mellom en pil. Et annet gresskar hadde ikke bare omfavnet, men fanget pilen slik at jeg måtte kutte av "de sterke båndene" mellom disse to. Nå lever de videre hver for seg.



Bildet over viser før oppbinding og bildene under viser etter.


 
Nede på jordet har jeg to slag - vet ikke navn.
Men jeg fikk også to Vri piler.
De har havnet i hvert sitt bed i hagen

 
 
 

 
 

4 kommentarer:

  1. Spennende med pakker i posten! Pilkvister vokser hurtig vet jeg. De er godt egnet til å bruke i hekker. Vripil er veldig fine.

    Ha en fin dag, Turid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å ha gode hagevenner litt rundt om kring i landet. Ja de vokser veldig fort, skal prøve å lage hytte eller tunnel på lekeområde til barnebarna. Har vært på flere studieturer til danske barnehager på 80-90 tallet og sett alt de brukte pil til. Vri pil har jeg aldri sett før, den vokser ikke fullt så fort.
      Håper ikke regnet gjorde noen skade hos deg i natt? Fortsatt fin uke Marit.

      Slett
  2. Hei. Spennende med pilkvister. Piltre er dekorativt. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ingen erfaring med pil, forbinder det mest med Danmark. Men har noen planer, så det blir morsomt å prøve litt til neste år.
      Fortsatt fin uke til deg Hanne-Lise

      Slett