fredag 16. april 2021

De gode hjelperene.

Sist helg, fikk vi besøk av vår eldste sønn og hans familie.

Dugnad ute!

Første post var å sette ut flytebrygga, ingen hadde tid til å ta bilder av dette 😂

Trehogst medfører alltid mye etterarbeid - og da er frivillige hjelpere gull verd!


Her er dugnadsgjengen i full sving.


I forkant av påskehelgen, ble siste rest av beskjæring av epletrær avsluttet.
Noen trær ble utsatt for solid beskjæring med motorsag av Einar.


Jeg elsker å ta ned trær med motorsag, så jeg fikk tatt smått
- og litt større som sto igjen fra i fjor langs kanten på eplehagen.


Det er så god følelse å få ryddet godt opp langs alle kanter.


Pil-trærne skal klippes helt ned hver vår.
Lurt å få gjørt det når yngste dugnadsmedlem på 6, straks var på pletten for å sortere pil etter størrelse og legge de i hauger. For meg ble det bare å bunte de sammen og bære de opp til huset.




Før påske fikk jeg tat med meg noen greiner fra pæretre inn.
Her ser dere resultatet etter noen dager i vann!






18 kommentarer:

  1. Så koselige bilder av aktivitet. Herlig å ta inn noen kvister nå og se det vokser. Fint med pil da. Hva skal du lage? Gleder meg til å følge med videre. Ønsker deg fine dager i våren! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Linda!
      Takk!
      Nå skulle jeg gjerne hatt deg i nærheten med all din kreativitet, Linda, så hadde det sikkert blitt laget mye spennende av pilen. 😄
      Vi får se hva det blir etter hvert. Foreløpig har jeg og en venninne laget fuglematere.
      Ha en fin helg!

      Slett
  2. Det er dejligt at foretage sig noget sammen, og ikke mindst udendørs, som vi jo gerne skal være i disse tider. At det tilmed har været nyttigt er kun et ekstra plus.
    Hvor er det dejligt at se pæreblomster. Nu sker det snart ude i haven.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Helt enig i at å få gjort noe nyttig sammen er smart. Barnebarna synes bare det er gøy.
      Vi har hatt en god og varm helg her og nå spirer det og gror. Bjørka har blitt grønn denne helga.
      Ha en fin uke!

      Slett
  3. Hei Turid,

    Så godt å ha så mange gode hjelpere. Det ble jo veldig flott etter oppryddingen. Nå tror jeg at vinteren endelig er over, og at blomstringen setter fart fremover.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Takk for det, deilig med litt hjelp ja.
      Denne helga har vi hatt knallvær 16 - 18 grader og vindstille.
      Bjørka har blitt grønn!
      Ha en fin uke, Marit!

      Slett
  4. Det er så koselig å kunne holde på sånn ute, jeg er misunnelig på pilen din. Jeg hadde noen flettepil her, men hadde egentlig ikke plass, de ble for store gjennom sesongen, så for et par år siden fjernet jeg dem, og nå har jeg lyst til å flette igjen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg
      Det er morsomt å lage noe til hagen av pil, men jeg har litt begrenset tid. Jeg fikk min pil tilsendt i posten som korte pinner, fra Husnes på Vestlandet 🤣🤣
      Jeg har ikke så mange busker, men har plass nok.
      Regner med du også har hatt en flott helg. Ha en fin ny uke!

      Slett
  5. Hej Turid!
    Det går undan när man är många som hjälps åt. Ser trevligt ut med alla hjälpande händer.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Ja det er kjekt med hjelp, men det blir ikke så ofte for de bor i Oslo.
      Men de er kommet i alderen hvor det er kjekt med litt egne penger, så kan jo bli litt mer hjelp etter hvert🤣🤣.
      Ha en fin uke!

      Slett
  6. Hej Turid
    Hvor er det smukt at se dine blomstrende pæregrene.
    Dejligt med hjælp til nedskæring - så går det meget lettere.
    Ha' en rigtig god weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gitte!
      Tusen takk!
      Nå er det ikke lenge før blomstene begynner å komme på trærne i hagen. Det blir flott.
      Denne helgen har vi hatt et nydelig varmt vær. det har det vel vært hos dere også.
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  7. Det lyder som en god dag, hvor I rigtig fik noget fra hånden, og hvor både store og små kunne være med. Bundterne med pil ser så dekorative ud. Gad vide hvad der skal laves af pilegrenene?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna!
      Kjekt når alle kan gjøre noe sammen ja.
      Hva det blir laget av pilen vet jeg ikke helt ennå - noen planer, men har ikke så mye tid.
      Denne helga kom varmen og da krever hagen sitt.
      Ønsker deg noen fine vårdager!

      Slett
  8. Det er så skønt med gode hjælpere, både store og små.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene.
      Hyggelig med litt "jobbing" sammen med barnebarn. Skjer ikke så ofte.
      I disse rare tider, er vi heldige som har en stor hage å arbeide i.
      Ha en fin dag!
      Turid

      Slett
  9. Så fint å se folk i arbeid! Kjekt når alle hjelper til og får jobben gjort. Ser ut til at det er nok av oppgaver.....

    Hilsen Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn!
      Alltid kjekt med dugnad.
      Vi kunne hatt dugnad flere ganger i uken - aldri tom for oppgaver.🤣🤣
      Ha en fin helg!
      Turid

      Slett