fredag 28. juli 2023

Sommerliv i "HageSus"

 Det er utrolig lenge siden mitt siste innlegg her på bloggen.

Det har vært så mye annet jeg har brukt tid på, men jeg har ikke tenkt å legge ned bloggen min, bare hatt en laaang pause.

Livet i hagen har gått sin gang og mye har skjedd siden sist.

Jeg begynner med den aller siste aktiviteten som er å male orangeriet vårt.

Innvendig er det 18 tomatplanter som det høstes tomater fra hver dag.

I år var jeg ganske fornøyd med å få sådd plantene tidlig og fikk plantet de tidsnok til at jeg kunne høste de første i månedskifte juni juli.

I går startet vi med å beise det grått og hvitt utvendig. Snart ferdig med vegger og rundt vinduene.

Den store jobben er å skrape og male vinduene. Vi får stå på inne i mellom regnbyger som dukker opp nesten hver dag.


Inne i orangeriet



Orangeriet får ny farge.



I drivhuset vokser slangeagurker, paprika, druer, basilikum og ruccula.


12 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Välkommen tillbaka efter pausen! Orangeriet är så fint och den nya färgen blir riktigt fin. Är imponerad av dina stora fina tomatplantor, Jag har inte fått några tomater ännu. De är blommor och kart än så länge. Vad ger du för gödning då de växer sådär fint.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Maribel, jeg får sette av noen minutter til bloggen fremover, så hyggelig med denne kontakten.
      Jeg planter mine tomater i ferdig gjødslet jord som vi kjøper i hengerlass. I år har jeg gjødslet de litt med hønsegjødsel.
      I tillegg har jeg klippet av mange blader slik at tomatene får mer lys til å modnes i.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  2. Så hyggelig at du er tilbake i bloggland igjen, Turid. Det er morsomt å male ting i ny farge, og det ble fint med ny farge på orangeriet. Flotte tomatplanter! God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Takk og takk. Ja nå får jeg skjerpe meg litt med å være mer aktiv.
      Ha en fin helg du også.
      Turid

      Slett
  3. Det ser vel nok godt ud både inde i og uden på orangeriet! Jeres malerarbejde fremhæver de mange hvide vinduer og pynter virkelig, men sikke et arbejde med alle de små ruder! Og inde er der også fint med alle de flotte tomatplanter på rad og række.
    Dejligt at se lidt fra din have igen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.
      Ja vi er fornøyd med Orangeriet og bruken av det. Men vinduene kjøpte vi brukte og de har lenge trengt litt maling - nå er vi i gang!
      Ha fortsatt fine dager.
      Turid

      Slett
  4. Dejligt at læse du er med endnu på bloggen, der er jo ikke mange tilbage. Så flot orangeriet er blevet, det er I sluppet godt fra.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Takk for hilsen. Nei jeg har ikke tenkt å gi meg med blogg. Det er ikke mange igjen, men jeg synes jeg "kjenner" dere etter mange år med blogging og har lyst til å fortsette med denne kontakten.
      Jeg gleder meg til å se mer fra din nye hage!
      Turid

      Slett
  5. It is nice to hear from you again, Turid! Nice to see your progress in your garden, and thank you for you visit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Radka!
      Thanks.
      I look forward to see more of your working with your quilts.
      Love from Turid

      Slett
  6. Så flinke dere er! Jeg har ikke grønne fingre, men det er artig å følge med på det andre får til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn!
      Tusen takk. Veldig hyggelig at du følger med.
      Turid

      Slett