fredag 4. august 2023

En fredag i hagen.

 August er her, kan se litt tilbake på sesongen.

Bed med stauder er ganske forutsigbare, mens avdeling grønnsaker, gir noen erfaringer som jeg må ta med meg til neste år.


"Ellen Houston"


"Park Princess"

2 Dahlia'er som er plasert i nytt bed fra i fjor.


Fra området rundt dammen: 
Syrinhortensia er en lettvint busk i hagen. Blir større for hvert år.


Solhatt, Søyleblomst og Hosta med roser i bakgrunn. 
Blomstrer slik som tidligere.


"Kyss meg over hekken" er fine når de blomstrer, men ikke så lette å temme.
De får nok bli en sesong til


Syrinhortensia i nytt bed, skal bli litt høyere enn den ved dammen.


Har utvidet hellene ved benkeplassen (tre rader med litt lysere heller), plass til et par stoler. Et ønske fra min gode medhjelper og mann, Einar, som synes det hadde vært fint med en pause og en kaffekopp her.
Til venstre for denne plassen er de gule " kyss meg over hekken". Dette er grensen mot naboen og mulig at blomstene får stå.

Mer om grønnsakserfaring kommer.

Riktig god helg!






14 kommentarer:

  1. Så fine bed du har, Turid! Dahlia og stauder passer så godt i sammen. Syrinhortensia er så fine, og de har jeg mange av her. De er mine favoritter på sensommeren. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Takk for hyggelig tilbakemelding.
      Syrinhortensia har jeg blitt veldig glad i. Jeg har to hvite, ulike, den ene blir litt mer rosa etter hvert, men skulle gjerne hatt en med litt mer farge på. Vet du om noen?
      Spennende to regnværsdøgn fremover!
      Turid

      Slett
  2. Hej Turid!
    Vackra frodiga hortensior, har en som bara är några år gammal, och är så glad att den börjar blomma nu. En vacker blomrabatt med solhattarna. Mina har försvunnit har bara en nu som jag sådde förra året. Det är skönt att få vila ryggen en stund, din man har helt rätt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Takk og takk!
      Jeg er blitt veldig glad i solhatt, de blomstrer så fint, ganske lenge. Håper du får glede av din nye solhatt.
      Ha en fin uke.

      Slett
  3. Your garden is looking so lovely and fresh.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Radka.
      Thank you!
      Have a lovely week!
      Turid

      Slett
  4. Kjempefint! Håper dere tar dere tid til å nyte herligheten.

    Hilsen Ingunn som er dårlig på hage.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn!
      Tusen takk.
      Hadde du spurt min mann, hadde han sagt Nei! Vi har muligens litt mye å jobbe med, så vurderer hva vi kan kutte ut.
      Ha en fin uke som sikkert starter med regn hos deg også.

      Slett
  5. Dejlige billeder af fine staudebede - og en flot samling dild udenfor køkkenbedene:-) Ikke alt kan tæmmes, og måske skal det ikke tæmmes?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Tusen takk.
      Vet du... Dillen får bare komme der den vil. Jeg har helt sluttet å så den...
      Ha det fint!

      Slett
  6. Kaffepauseplass er det viktigste i verden... absolutt. - Yes, så fint.
    Blomstene dine i hagen er vakre... daliene mine er nå også i den vakreste prakt.
    I dag har vi forresten hatt plommekake til kaffen, fersk ut av ovnen :-)) Jeg elsker kake og elsker å bake.
    En glad hilsen til deg... selv om det regnet i flere dager...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er koselig med litt kaffepauser, eneste tiden vi sitter ned.
      Tusen takk. Dine Dahlia løker slipper du kanskje å ta inn om vinteren - det må jeg gjøre, men det er ikke mye jobb.
      Det høres veldig godt ut med plommekake. Vi har et tre stappfult av plommer, de er snart modne, jeg må finne en oppskrift på slik kake.
      Vi har hatt noen flotte sommerdager siste uken, men i natt kommer regnet - kraftig og mye.
      Ha en fin uke!

      Slett