søndag 6. august 2023

Litt fra drivhuset

 En liten tur innom drivhuset. 


I år er ikke huset helt fullt!
Slangeagurk, mange paprika, basilikum, ruccola og et stort drueplante.


Drueplanten tar den største plassen selv om jeg klipper av mange skudd og fjerner veldig mange blad, 
så tar den mye plass.
Nå begynner druene å bli modne til glede for mange barnebarn.


Vi har slangeagurk både i benk og i drivhus.
Synes nå at de i drivhuset er lettest å få rette og fine, neste år blir det ingen i benk.
Jeg bruker en stamme av bok, et tre på et par meter, som jeg klipper alle grenene litt fra stammen.
Det blir et ypperlig "stativ" for agurkplantene å vokse  opp etter.



Det kommer mange paprikaer, men hadde ikke tatt noe bilde av dem.


14 kommentarer:

  1. Hej Turid
    Dejligt med et drivhus, hvor du kan dyrke frugt og grønt til jer selv og børnebørnene. Jeg har ingen, det er fint bare med en lille have her.
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Det er godt å ha drivhus for å få tidligere avling. på høsten får jeg flere grønnsaker lenger utover mot jul. Men det er en del jobb.
      Ha fortsatt fin uke!

      Slett
  2. Hei Turid!
    Så mange flotte grønnsaker du har i drivhuset. Smart å bruke stammer av trær som stativ. Så flotte druer du har. Husker du navnet på de? De så veldig gode ut! Jeg håper at du ikke får regn eller vind som gjør skade hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Tusen takk, Marit.
      Du spør om noe jeg egentlig trodde jeg ikke visste, men har jobbet litt for å se. Drivhuset ble satt opp i 2010, drueplanten kom inn med en gang, tror jeg hadde den.
      Har lapp på en drue , kjøpt i 2008, som ligner på farge: Vitis, 'Schuyler', ingen beskrivelser på lappen. Når jeg googler det, får jeg opp Gunnar Christensens Planteskole og finner der eksakt lik som heter 'einset', beskrives som middels store, røde, kjerneløse og gode spisedruer. Det er akkurat det de er! veldig fint at det er stenfrie!
      Vi har sluppet utrolig bra disse to dagene, lite regn, mest yr, tror blomstene ikke har slitt noe mer enn vanlig lett regnvær. ingen vind her.
      Håper det har gått greit hos deg også!

      Slett
  3. Hej Turid!
    Det ser fint ut i ditt växthus, härligt med vindruvor. Jag odlar tomater, paprika och gurka i mitt . Tomaterna har inte mognat ännu, paprikorna är stora och fina, gurka har jag också fått ett antal, men inte lika många som jag hade trott. Det är bara de mindre gurkorna än så länge. En melon har jag också men det blir nog inget av den.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika
      Tusen takk. Jeg har mine tomater i Orangeriet, der har jeg varme hele vinteren og får avlet plantene tidlig fram.
      Høres ut som du har fått det godt til i ditt drivhus. Morsomt å få frem egne Meloner. Det hadde jeg i fjor, men så reiste vi bort så mye at alle melonene gikk til de som vannet for oss 🤣🤣
      Ha fortsatt fin uke.

      Slett
  4. Svar
    1. Hei Martin.
      Ja veldig deilig med egne grønnsaker!
      Turid

      Slett
  5. Jeg har druer i mitt drivhus, men de er ikke så gamle ennå at det har kommet druer på dem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper du får avling neste år, nydelig med egne druer!
      Turid

      Slett
  6. Hvor ser der fint og ordentligt ud i dit drivhus! Jeg synes som regel det meste er gået amok i august, men du har virkelig styr på det. Håber ikke du får problemer med storm og regn hos dig!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Det er litt ryddig i år, for jeg fylte det ikke helt, så klipper jeg drueplanten hele sommeren - lange skudd og mange blader.
      Vi er utrolig heldig med stedet vi bor på, bare normalt lett regnvær og ingen vind!
      Håper ikke dere har fått mye uvær, hørte på nyhetene at det ble mye vind i deler av Danmark.
      Håper du får en fin uke videre.

      Slett
  7. Ser vi har mye av det samme i drivhuset, men i år har jeg ikke slangeagurk, det ble ingenting av det jeg sådde og så kom jeg meg aldri avgårde for å kjøpe en ferdig plante, som jeg hadde tenkt. Ruccula har jeg utenfor. Min drue (Zilga) har bare en klase i år, hadde flere i fjor, så jeg tror jeg må jobbe mer med klipping, og kanskje gjødsling? Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Jeg har alltid hatt slangeagurk i benk med glass over, men nå blir de så vellykket i drivhus at neste år blir det bare det,
      Vanskelig å lykkes med alt hvert år synes jeg, veldig mye av det jeg har sådd ute, har gått helt galt. Tror den lange tørre og ekstrem varme tiden i mai og juni, har ødelagt mye.
      Druer skal nok klippes mye. I fjor klippet Einar min - altfor mye etter min mening, trodde planta døde. Ble fin i fjor, så i år var jeg også litt hard med klipping.
      Dere har vel sluppet unna "Hans"? Vi har ikke merket stort heller.
      Ha fortsatt fin uke!

      Slett