tirsdag 27. februar 2024

Vinteren 2023-2024

 Godt nytt år!

Nå er det gått akkurat 5 måneder siden sist. Jeg har som mål hver høst, at jeg skal fortsette med

 blogg-innlegg gjennom hele vinteren...

Det er ikke lett - jeg trekker inn i hus og glemmer hage og blogg.

Kort oppsummering siden sist: Vinteren kom faktisk bare en måned etter siste innlegg, i slutten av oktober.

Da fikk vi den første snøen. Det var før vi hadde fått ryddet inn det aller siste fra hagen.

Så kom kulden i november og mer snø.

Mye mer snø! Alt det vi hadde av belysning ute i  juletrær og blomsterkasser, ble dekket av snøen. 

Det gjorde også all annen belysning vi har ute i hagen.

Det ble så kaldt at jeg kom meg ikke ut på ski i det hele tatt.

Vi fikk 2 nye barnebarn i løpet av høsten, så jeg har sydd to krabbetepper til.

Det er veldig gøy, men tar mye tid.

Teppet er 140 cm høyt og 100cm bredt.















Nå er heldigvis våren på vei.

Snøen tiner.

Jeg har funnet fram hagepermen og starter såing.

Det blir neste innlegg!



14 kommentarer:

  1. Hej Turid!
    Gratulerar till två nya barnbarn. Mycket fina täcken du sytt och härliga applikationer. Hur har du lyckats få Alfons Åberg och hans pappa så lika originalen. Det har varit mycket jobb med dem.
    Det har varit en snörik och stundtals kall vinter också hos oss, men nu känns det som om våren är på väg. Många hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Tusen takk, nå har vi 9 barnebarn, så jeg tror disse to blir de yngste.
      Det er mye jobb med figurene for etter å har fått riktig størrelse, så tegner jeg av hver eneste lille bit, limer flisofix på stoffbiter som igjen renklippes og strykkes over på underlag. jeg syr alltid rundt de stoffdelene som ligger underst først - da blir det litt dybde virkning. Deretter kommer brodering, det gir liv til figurene.
      Vi krysser fingre for at våren er her snart.
      Ha fortsatt fin uke!

      Slett
  2. Hei Turid!

    Så hyggelig å høre fra deg igjen. Ja, vinteren kom brått, og suden har snøen ligget her også. Vi har ca. 70 cm igjen med snø her nå.
    Gratulerer med to nye barnebarn, og så flotte tepper du har sydd til de!
    Jeg har sådd veldig mye, og jeg har som vanlig plassproblemer alt nå. Du får skrive om hva du har sådd neste gang :)
    Hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Takk, det er hyggelig å høre. Jeg koser meg egentlig med bloggen, så forstår ikke hvorfor jeg har så lange opphold!😂
      Dere må ha hatt utrolig mye snø? her målte jeg ca 70cm midt ute på plen etter den hadde sunket noe sammen, men nå er snart alt borte.
      Det forsvinner sikkert fort hos dere også, hvis det bare ikke kommer påfyll av snø.
      Er det blomster du har sådd så tidlig? Eller har du litt grønnsaker også?
      Jeg så grønnsaker nå, så tenker jeg at jeg sår litt blomster direkte ut - skal prøve både å begrense mengder og satse mest på stauder.
      Ha fortsatt fin uke!



      Slett
  3. Det er godt at høre fra dig igen efter en lang vinter! Din vinter er sikkert gået hurtigt med nye børnebørn og håndarbejde - og jeg ønsker dig tillykke! Du er en meget dygtig syerske Turid, og dine baby-tæpper er fantastisk smukke, men nu skal vi snart i gang i haverne og så bliver der måske lidt mere at skrive om:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Ulla!
      Jeg bare sier tusen takk for en veldig hyggelig tilbakemelding!
      Ja vinteren har gått for, men den begynte så tidlig at den lange høsten ble borte.
      Ser absolutt fram til våren - som egentlig er i gang - snøklokker blomstrer og tulipanene er på god vei opp.
      Ha fortsatt fin uke og helg!

      Slett
  4. Firstly - congratulations on your new grandchildren!!! Lovely baby quilts :-) Did you take any snowy pictures of your house and garden?

    SvarSlett
  5. Hei Radka.
    Thank you!
    Yes l have somesnowy pictures, maby l use them on the blog later or send you some.
    Now we have lots of rain, so l hope the last snow disappear in one or two days.
    Have a lovely day.

    SvarSlett
  6. Velkommen tilbage! Det er dejligt at høre fra dig igen.
    Tillykke med børnebørnene. Hvor er det fine tæpper, du har lavet. Der er så mange små detaljer, det må have været et kæmpe arbejde at sy dem.
    Ja heldigvis er våren på vej. Det er så hyggeligt at gå derude og kikke efter forårstegn.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna.
      Tusen takk.
      Ja det tar tid å lage disse teppene, men det er morsomt å holde på med.
      Våren er begynt å legge igjen spor. Det er så deilig!
      Ha en fin helg!

      Slett
  7. Kjempefine tepper! Lett å forstå at det tar mye tid å sy disse. Gratulerer med barnebarna! Livets dessert! Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  8. Hei Ingunn!
    Takk og takk!
    Ønsker deg en riktig god helg!
    Hilsen Turid

    SvarSlett
  9. Wow - så flotte tepper! Og for en fin gave å få!
    Ha en fin helg!
    /Nora

    SvarSlett
  10. Hei Nora!
    Tusen takk!
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett