tirsdag 26. september 2023

Tørking av epler.

Dette er en høstaktivitet som jeg ikke har fått gjort på en 2-3 år, fordi vi har hatt så lite epler eller det har vært mark i eplene.

I høst er det rikelig med epler, så nå er jeg i gang med å tørke.

Skjæreredskapen jeg bruker er denne grønnsakskutteren jeg kjøpte for over 30 år siden.

Den skjærer passe tynne skiver.





Skivene legger jeg på brett og tørker. Det tar ca 7 timer med 10-12 brett opp på hverandre.





Ferdig tørkede skiver legger jeg i glass. jeg lagrer de ikke i kald kjeller, men lagres tørt ved ca 15 grader slik at de beholder sprøheten!


Disse er veldig populære, spesielt hos barnebarna, men også mange andre!


12 kommentarer:

  1. Det ser veldig godt ut, Turid! Flott måte å utnytte eplene på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Du har hekt rett, det er ganske godt.
      ha en fin kveld.

      Slett
  2. Det ser rigtig lækkert ud, men du har da også en del udstyr, som gør processen nemmere. Jeg tænker man også kan tørre æbler i ovnen, men har ikke prøvet det. Måske skulle jeg forsøge med vores Filippa-æbler?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!
      Jeg har ikke noe mer utstyr enn denne tørken til urter og frukt.
      Det går også an å tørke epler i stekeovnen, men har aldri prøvd selv.
      Filippa epler bruker jeg, de gir ekstra god smak til tørkede epler!
      Lykke til med å prøve.

      Slett
  3. Hej Turid!
    Det ser riktigt gott ut.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Kan bare bekrefte at det er godt ja.

      Slett
  4. Jeg prøvde meg på tørking av epler i fjor, men syns ikke de ble skikkelig sprø. Kanskje jeg ikke tørket dem lenge nok, får prøve på nytt i år. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Det er ekstra godt når tørkede epler, men ikke alltid like lett å få det til.
      Mine epler står i mange timer, opp i mot 10, før de blir sprø.
      Ha en fin uke.

      Slett
  5. Så koselig å ha de eplene stående der og vente. Kos deg i høst og en ny uke! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi!
      Takk fir du har tatt en titt innom bliggen min!
      Ha fin høst!

      Slett
  6. I am very impressed by your apple drying :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Halo Radka!
      Thank you. I'm still drying appels, but after what I'm drying to day, I stopp.
      The grandchildren love them!
      Hope yoy have a nice time towards Christmas time!

      Slett